19 באפר׳ 2009

קניין - 19 באפריל

במסורת האנגלו-אמריקאיתדיני קניין צמחו מתוך ההבנה שקניין מסדיר יחסים בתוך המשפחה.

פס"ד לידאי – נתניהו אומרת את מה ש"כולם יודעים", והוא ש"הלכת השיתוףאומרת שכל אחד מקבל חציכאשר יש שנו אנשים שמנהלים נכסים ביחדהלכת השיתוף לא חלהאלא רק לגבי בני זוגהיום זה מובן מאליו בכל שיטת משפט בעולם הליברלי.

למה חצי?

הפסיקה מדברת על עיגונים – חוזי (כוונהותרומה (מאמץ משותף). 2 המבנים המקובלים הם כוונה (אורח חיים משותףותרומה (שקשה לכמת). דגן חושב ששתיהן מופרכות.

טענת הכוונה – טענת "הטרדן המתערב" – אם היו שואלים אותם לפני הם היו מסכימים שהרכוש הוא של שניהםהכוונה הזאת מוסקת מאורח החיים התקין והמשותףשניהם מתנהגים באופן חסר התחשבנות ומפרגןקובעים קטגוריה כדי להקל על ביהמ"שעם השניםהפסיקה הדגישה יותר את המאמץ המשותףבגלל הבעיה של גברים מכיםזה מוכיח שלא היתה לו כוונה לדאוג לבת זוגובעיה נוספת נניח שהיה מדובר בבני זוג שחיים בקהילה פטריראכליתאם יגיע "טרדן מתערבשניהם (ובטוח הגבריגידו שהכרוש של הגבראז אסור להפעיל את מבחן השיתוףהפסיקה ידעה שלא היתה כוונה מכללא ובכ"ז הפעילו את ההלכהרוזן-צבי אסף את המקרים והקטגוריות בהם הם היינו באמת מתכוונים לאמירה ש"בלי כוונה ההלכה לא לגיטימית”יש פס"ד שגויים.

תרומה – לולא התרומה של האשה הגבר לא היה יכול לעבודלפסיקה שדיברה על מאמץ משותף היתה תרומה להוקרה של עבודת הביתזאת עבודה קשהכיוון שאנחנו לא יודעים לתת תווית מחיר לעבודת הביתמניחים שזה חצי-חציאבל מה אם יש ראיות לכך שאחד מבני הזוג לא תרם למאמץ המשותףהאם מותר להביא ראיותאם מתכוונים לכך שמדובר במאמץ משותף במובן של תרומהלפי תיאורית העבודה של לוקאז צריך לאפשר הבאת ראיות לגבי התרומה בפועל ושווי השוקבפועל אף שופט לא היה מקבל את הראיותה-ALI בארה"במסכימים שיש בעיה עם תרומה במובן של תיאוריית בעבודההפתרון הוא להגיד שהאשה נתנה תמיכה נפשיתומה אם היא לא היתה נחמדה אליו?!

ביקורת של דגןאפשר לעגן את כלל המחצית בכוונה ובתרומהובוודאי יש מקרים בהם זה נכוןאבל אז צריך להיות מוכנים לקבל את התוצאות (כלומר את הפרכת החזקהכאשר יש ראיות נוגדותבפועל זה לא נעשה למעט שופטים בודדים שלוקחים את ה”כוונה” ברצינות.

פס"ד גבאי – מתאר את מצב ההלכה באותו רגע.

הפתרון של דגןברק בפס"ד שלם – ביהמ"ש ראה לנגד עיניו מציאות חברתית עצובה שבה הכח הכלכלי מרוכז אצל הגבריםזה פוגע בשיוויון ואין בזה שיתוף אמיתיכלל-המחצית הוא גילוי של אידיאל משפחתי – זוגיות כשותפות ליברלית ושיוויוניתזה הכלל היחיד האפשרי לקידום תפיסה כזו של זוגיותכאשר מעגנים את כלל המחצית בטענה הזאתביהמ"ש לא צריך לבלףצריך לעצב את משמעות הקניין באופן שיקדם את החברה.

השותפות היא לב הענייןדיני הקניין אמורים לחזק את הזוגיותכי באופן אידיאלי השותפות מייצגת אינטימיותאחריות הדדית וזהותההגדרה העצמית של אנשים כוללת בתוכה את היותם בני זוגהשיוויון הוא ערך חיצוני לזוגיות אבל גם פנימילפעמים רואים בפסיקה ש"המטרה היא לקדם את השיוויון המגדריאבל אז עולה השאלה למה הבעל צריך לשלם על עוולות החברה הפטריארכליתלדעת דגןשיוויון הוא "העדר הכפפה", על מנת לאפשר שותפות אמיתית הצדדים צריכים להיות במעמד שווהמדובר פה בשיתוף של כל החיים שלהםלגבי הליברליות – היא מתבטאת ביכולת לצאת מהקשר לפי רצונך (מה שלא כ"כ נכון בהקשר הישראלי). שותפות שאינה מאפשרת יציאה היא כלא כלכלי (יעקובי). זה לא אומר שלא צריכה להיות תקופת צינוןעצם ההישארות מאשררת את אמיתות השותפות.

יש טענות ש-3 האידיאלים האלה מתנגשיםיש כאלה ששמים אחד מהם כחשוב יותר מהשנילדעת דגן אין באמת התנגשות בהקשר הספציפי הזהלמשלשיוויון משרת את היציאהכי אם אין שיוויון אין באמת אפשרות לצאת.

צריך לציין – במצבים בהם שני הצדדים באופן שווה ורצוני מתנים על הסדר המחצית – צריך לקבל את ההתניהצריך לקבל את היכולת של הצדדים להפעיל את חופש הצדדיםהסיבה העיקרית לכך שזה חשוב היא המציאות העובדתית שבה אנשים מגיעים לנישואים שניים עם מחויבויות קודמותכלומרכלל המחצית זהו כלל ברירת מחדל לא-קוגנטי.

הוא חשוב מפני שמעט מאד זוגות עושים הסכמי ממון וגם אלה שעושים זה באמת נישואים שנייםבנוסףזהו PENALTY DEFAULT RULE – זה מונע החצנות ועלויות עיסקה כי לכולם ברור למה הם נכנסים.

הבדלים מעשיים דוקטרינריים בין מי שמקבל את העיגון של דגן ומי שלא – ההבדל העיקרי הוא עוצמת החזקהמי שמקבל את ההסבר של דגן צריך לראות בו חזקה מאד חזקהשעל פני הדברים חלה על כל נכסי הנישואיןמי שלא מקבלצריךבאופן כןלראות בכך חזקות שניתנות לסתירה ולהרשות הבאת ראיות.

השאלות המעשיות

  1. חצי ממה?

אמקרים קלים:

שכר – מגיע באופנים שוניםלידאי – גם אם זה לא "שכראלא פיצויי פיטוריןזכויות פנסיה או הפרשה לקופ"גזה נחשב שכר.

נכסים עיסקיים – היתה תקופה שבה הפסיקה אמרה שזה נפרדכי הרבה פעמים לא היתה כוונת שיתוף (למשל האשה לא ידעה שיש לבעל עסק). פס"ד גבאי – גם נכסים עיסקיים נחשבים לנכסי הנישואיןיש שמסבירים את זה בתיאוריית התרומה.

ביכולת השתכרות מוגברת – פס"ד פלוני ההפרש בין שווי יכולת ההשתכרות של בן הזוג בין רגע הנישואים לרגע הפירוקדוגמההוא למד מנהל עסקיםהיא למדה איתו ואז עברה לעבודה בלי משכורתהיא תמכה בו עד שהוא התחיל להיות עם פוטנציאל להרוויחהוא רוצה להתגרשהם מחלקים את כל הרכושכשהם נפגשו הם היו עם אותה יכולת השתכרותבזמן הנישואים כושר ההשתכרות שלה ירדלראות בהפרש של כושר ההשתכרות נכסזה אומר שמה שצריך לחלוק זה גם את ההפרש השליליכךשגם אם כושר ההשתכרות של הגבר לא עלהנגיד אם הם התחתנו מאוחריכול להיות שכושר ההשתכרות של האשה ירד בינתייםפס"ד פלוני לא אומר את זה במפורשאבל זאת המשמעות לדעת דגן.

הפסיקה בארה"בבניו יורק מאז פס"ד אובריאן עלית כושר ההשתכרות היא חלק מנכסי הנישואיןברוב המדינות האחרות לאלפעמים זה נכנס במזונות.

פס"ד פלוני – האם נכסי קריירה הם חלק מהרכוש המשותףלא הכי ברור ממנו מה ההלכהכי הוא חלוציואולי יהיו מקרים בהם לא יחולכדי לדעת מה תהיה ההלכה צריך להבין מה ההצדקהטענת השיוויון המגדרי – קשה לדגן להצדיק צעד כזה ע"ס רצון להגיע לשיוויון מגדרי חברתיטענה אחרת – היא תרמה בכך שהיא איפשרה לו לעשותזה היגיון התרומהאז צריך לבדוק כמה כסף בדיוק היא חסכה לואם מקבלים את גישת דגן ביהמ"ש צריך לבחון רק את החשש של ניצול לרעהמתיחסים לזה כאל נכס נישואים רגילאם מקבלים את תפיסת התרומה/כוונהצריך לבחון את הסיטואציה הספציפית ולהכריע על פיהדגן מניח שבגלל שזה ההקשר הכי חדשלפסיקה לא תהיה ברירה אלא לחדד את הרציונל.

הטענות נגד ההלכה:

  • זה לא נכס" – מי שמקבל את התפיסה הריאליסטית של הקניין לא מתרשם מהאמירה הזאתכי המשפט קובע האם זה נכס או לא.

    זה מעוות להגיד שכושר ההשתכרות של אדםשכרוך בזהות המקצועית שלוזה לא "שלואלא "שלנו", זה נוגד את כהב"אבקיצוניות גם דגן מסכים על זהאבל בפועל הרי אי אפשר "לקחתאת ה"כבודשנמצא בקריירהרק את הכסף (גם אם אפשר עקרונית לכמת את זה). כלומר לוקחים בחשבון רק את ההיבט הממוני ולא האישיותיוזה לא אמור להיות נכס מכונן.

    כרגע לאדם אין כסףלכאורה הוא חייב לקחת הלוואההוא בעצם חייב להמשיך בקריירה העתידית שלוזאת בהחלט פגיעה בכבה"אדגן הציע להתגבר על זה ע"י תשלומים עיתיים שניתנים להערכה מידי פעםביהמ"ש בפלוני דוחה את ההצעה כי היא שומרת על הקשראבלבהרבה מקרים הקשר בין כה וכה נשמר בגלל הילדיםשניתכדי לא לשמור על הקשרביהמ"ש לוקח בחשבון את ההסברות שהבעל ירצה לשנות מצקועונותן סכום נמוך יותר משתלומים עיתיים אפשרייםלמעשהלא הושגה מטרת ההגנה על האשה מפני התלות בגבראולי היה צריך להשאיר לאשה את הבחירה.

אין תגובות: