27 באפר׳ 2009

קנין - 26 באפריל

התיאוריה של דגן לא אומצה ע"י ביהמ"ש העליון אבל אפשר לראות אותה בשלם נטווינקו.

חוק יחסי ממון אומר שנכסים שהיו רשומים על שמו של אחד מבני הזוג לפני הנישואיםאו שקיבל במתנה/ירושהלא יחשבו כחלק מכלל נכסי בני הזוגהוא מחריג באופן מפורש את הנכסים האלה מההסדרים הקנייניים/ממונייםבפס"ד אבו-רומי, דירת המגורים היתה נכס קודם של הבעלהאשה גרה שם שנים אבל לא מגיע לה כלוםלא ניתן להחיות את הלכת השיתוף במקביל לחוקבהעדר כוונה מפורשת לתת לאשהשברור שלא היתה לוהחוק אומר שאין לה זכות.

הלכת השיתוף בראשיתה נקטה בעמדה דומהמאמץ משותף בהגדרה מתחיל כשהצדדים הם זוגיכול להיות שתהיה כוונה חזקה שתכניס את הנכס לשיתוףעם השנים ההלכה השתנתהדגן חושב שהרעיון הזה נשאראבל התחילו להגיד גם שנכסים קודמים נחשבים כמו נכסים שנצברו בנישואיםויש עמדת ביניים שמדברת על אפשרות זליגהעם השניםאורח חיים תקיןגם בהעדר כוונה ספציפיתיאפשר את הזליגה של נכסים קודמים לתוך הלכת השיתוףבפרט לגבי דירת מגורים (הכוונה המשתמעת היתה יותר קטנה). הזרם הכללי של ההלכה דורש כוונה משתמעת מאורח חיים משותף.

העמדה של דגן: זאת סוגייה מאד קשהמצד אחדכשהנישואים מתקדמים יש זליגה של הנכסיםמצד שניהרבה נישואין נגמרים היום בגירושיםואם מכניסים את כל הנכסים פנימההיא מכניסה את הנכסים הקודמים רק לנישואים הראשוניםלנישואים השניים כבר לא נשאר כלוםדגן מתנגד לאבו-רומי אבל אין לו פתרון טובאם מעגנים את כלל המחצית במשפחה-כקהילה-ליברליתאז האשה באבו-רומי כן היתה מקבלת חצי מהביתדגן בעד עמדת הביניים של הפסיקהבדירת מגורים הוא היה מכיל את הלכת השיתוף לחלוטין.

מתנות וירושות – החוק ברור – ההסדר לא חל עליהןפס"ד בריל – הנכסים האלה נקראים "חיצוניים". הלכת השיתוף בהקשר הזה מתיחסת אליהם כמו אל נכסים קודמים ומחילה כלל של זליגהבפס"ד בריל השאלה היא למה מתנות/ירושות שהתקבלו בתקופת הנישואין הן נכס חיצוניהתשובות הן כוונת הנותן/מוריש והעובדה שאין פה מאמץעמדת דגןאלה תשובות חלשותהכוונה לא רלוונטית – גם אדם מקבל תלוש משכורת ולא בן זוגוהכוונה לתת למישהו זה לא אומר שאין כוונה לתת ל"משפחה". המאמץ – מאמץ אף פעם לא רלוונטיאם אדם מוצא כסף ברחוב ניקח לו אותומה גםשלא ברור שלא היה מאמץולא ברור שבן הזוג לא תרםהבעיה היא שמתנה/ירושה נובעים הרבה פעמים מיחסים שהם יותר ארוכי טווח מהנישואיםדגן מציע לחלקאם אדם נישא בגיל 30 והוריו מתו בגיל 40, האשה תקבל רבע מהירושהזה יהיה כלל לא מדוייק אבל זה עדיף על כלוםיש מקרים בהם ההצעה הזאת קשה במיוחד – נכסים מכונניםלמשלאם הירושה היא של חלקת הקרקע שעליה חיה המשפחה דורות אחורהויהיה צריך אולי למכור אותודגן מציע לתת לבן הזוג היורש זכות סירוב ראשונה במכירת הנכסכל זה רק עמדתו של דגן ולא להתבלבל.

ניהול

הלכת השיתוף לא עסקה בשאלת הניהול במישריןצריך לשים לב לנושא הזה בסוגיית היחס בין החוק להלכה.

היחס בין החוק להלכה

עד כה ראינו הבדלים נקודתיים בין החוק להלכהאבל לא ירדנו לשורש הבעיהבפס"ד יעקובי רואים שההבדל הוא יותר עמוק – הוא הבדל בין תפיסות עולם בקשר לזוגיותהלכת השיתוף היא הלכה קניינית מיידיתבחוק יחסי ממון השיתוף הוא אובליגטורי דחויזה הבדל מאד משמעותיהחוק אומר שמה שיש זה זכות תביעה לגבי נכס שנמצא בבעלות מלאה של בעל הזכות הרשוםזה כמו נושהכאשר מתמלאים תנאי הלכת השיתוףשני הצדדים הם שותפים בבעלותבחוק יחסי ממון הזכות היא רק בפקיעת הנישואיםאי אפשר להגיד שהחוק נחקק מחוסר תשומת לבהוא חוקק לאחר ועדה שישבה וחשבההסיבה לאופן שבו הוא נחקק הוא חוסר ודאות שהיה קיים אצל צדדים שלישיים.

פס"ד יעקובי – הרכב מורחב של ביהמ"ש העליון לפס"ד שכולם מחכים לו להכריע בגורלו של חוק יחסי ממוןכמעט כל הכותבים בתחום ובעיקר רוזן-צביממש עושה עוול לנשים וגם למוסד הנישואיםהחוק נותן אפשרות לסחוט את הצד החלש בנישואיםכיוון שבפועל אנשים לא עושים הסכם ממוןשמגר לא מוכן לקבל את המציאות הזאתהוא מסביר שהדין הכללי חל על אף החוקוזה כולל את הלכת השיתוףהדין הכללי מגדיר את הקנייןולכן ההלכה מגדירה את הקניין לפני שהגענו לחוק יחסי ממוןבפועל לא נשאר על מה להכיל את החוק.

טל: יש פה בעיה נקודתית והיא יכולת הסחטנותאבל לא ראוי בגלל זה לבטל את ההכרעה הנורמטיבית של המחוקק שהיא גם רצויההיא רצויה כי צדדים שלישיים צריכים להסתמךוגם בגלל שאובליגטורי-דחוי שומר על עצמאות בני הזוג זה מזה ועל יציבות המשפחההפתרון הוא קריאה של ס' 5 כך שגירושים הם הצהרה של ביה"ד שהצדדים צריכים להתגרשביהדות הגבר לא חייב לתת גט אחרי הצהרה כזאתוזאת הסיבה לסחטנות.

דורנרהבעיה אינה רק סחטנותהאידיאל הנורמטיבי של הלכת השיתוף ראוי יותר מזה של החוק. “עצמאותאינה אידיאל של נישואין וצריך להמנע מ"כלא כלכלי". דגן תומך בעמדה שלהכלל אובליגטורי אומר שאם הדירה רשומה על שם צד אחדלצד השני אין זכויות בדירההוא בר-רשותיש לו זכות לתבוע תשלומי איזון מהבעליםבעל הדירה יכול להעיף אותו מתי שבא לו (לידאי), למכור את הדירה בלי להתיעץ וכו'. זה חותר תחת האידיאל של משפחה כקהילה-ליברליתלגבי ההצדקה של חוסר ודאות צדדי ג' – היא מופרכת לגמריבעבר לא הטילו שום נטל על הצד השלישירק שלא יהיה שותף לקנוניהאבל למה לא להטיל עליו את נטל הבדיקה ולדרוש אישור של בן הזוג?

שט"כ: בכיוון של טלאבל היא משנה את סמכות הערכאות – גם פס"ד שמצהיר שיש קרע בין בני הזוגשאותו יכול לתת בימ"ש מחוזי.

מצאהעמדה שלו היא לא להתערב בדבר המחוקקהחוק לא טוב אבל זה החוק.

לשמחתנו לאחרונה תוקן החוקלכן לא צריך לדבר על מה ההלכהשאף אחד לא יודע.

יש בעיה עם מחיקת חוק כמו ששמגר עשהמצד שני העמדה ההפוכה היא התנערות מאחריות כלפי האזרחים.

משטר הניהול

בהנתן שחלה הלכת השיתוףלמשל אצל בני זוג מאותו מין או שנישאו לפני החוק מהו משטר הניהולבארה"ב יש חוק יחסי מימון והלכת שיתוף זה לצד זהבמדינות אחרותבמדינות בהן יש שיתוף קנייני מיידיביהמ"ש פיתחו כללים של משטר ניהול ע”פ סוג המשאב:

  1. ניהול משותף – יש סוגי עסקאות שדורשות את הסכמת שני הצדדים ע"מ שיהיו תקיפותלמשלמכירת דירהבמשאבים ששווים הרבה כסף או שהם מכוננים לזוגיות,מכירה/קנייה/שיעבוד מצריכה חתימותזה פותר את בעית ההסתמכות של צדדים שלישיים.

  2. ניהול שווה – כל אחד יכול וזה מחייב באופן אוטומטי את שניהםלמשל קניית מוצרים יום-יומייםבחיים יש הרבה עסקאות קטנות עם המון צדדים שלישייםחלק מהזוגיות זה לסמוך על האחר והגיוני לעשות את זה באופן שוטףיש לזה חריגיםאם אחד מבני הזוג אלכוהוליסט או מהמר והשני לא יודעמתנות למאהבת.

  3. ניהול בלעדי – משאבים שהם משותפים אבל צד אחד מוחזק כמנהל הבלעדי שלהםהכלל הזה צמח מתפיסה פטריארכליתרק הגבר שולט בעסקיםכיוםהוא מבוסס על כך שראוי לאפשר לבני הזוג באופן הסכמי אמיתי להוציא חלק מהפעילויות מהקהילההנכסים משותפים מבחינת הבעלות אבל הניהול רק של בן זוג אחדהכלל הזה יחול בד"כ על עסקים חיצונייםיש תרופה שנקראית ADD A NAME שמאפשרת לבן זוג אחד להוסיף את השם כחתימה הכרחית בעסקאות של בן הזוג השני.

מאחורי התפיסה הזאת עומדת ההבנה שקניין אינו בעל משמעות אחת.

פס"ד שלם – לראשונה נושא הניהול בהקשר הלכת השיתוף עומד בליבת הדיוןדגן חושב שהדרך שביהמ"ש עשה את זה היא לא נכונהאלא שהדרך האמריקאית עדיפהעדיף לא לוותר על הקנייניות של הלכת השיתוףכמו שנעשה בפסה”ד.

לסיכום נקודה זוהדרה של בת הזוג מניהול העסקים באופן סיסטמתי מובילה להכפפהניהול אינו חייב ולא צריך להיות כלל אחד לגבי הכלכל הכללים המשפטיים בארה"ב לא גורמים למשפטיזציהכי המישטור הוא דרך צדדי גשהם בין כה וכה ממושפטים.

אין תגובות: