27 באפר׳ 2009

חופש הביטוי - 24 באפריל

הבחירה בין התיאוריות לחופש הביטוי היא פוליטית ואידיאולוגיתאחת מהדרכים לבחור היא באמצעות הביקרת של דך האמצעשהיא תהליך חקר האמתהתיאוריה הזאת שהיא הוותיקה אומרת שאנחנו צריכים לאפשר שיח של אמת ושקר מתוך הנחה שבתנאים נכונים האמת תשרודהביקורת על התיאוריה בספר של בייקר מביאה לתיאוריה הדמוקרטית.

אאין אמת אחת ולכן גם אין מה לגלות

בהכלים ההגיוניים והרציונליים הם לא הכלים הראשונים שאנשים משתמשים בהם כדי להגיע לאמת.

הדיאלוג אינו יכול להעלים קונפליקטים כל עוד המבנה החברתי גורם לאנשים לחוות באופן אחר ושיהיו להם אינטרסים מתנגשיםההבנה שלנו את המציאות הוא בראש ובראשונה נגזרת מהמקום שלנו במציאות ולא משוק רעיונותזה אחד מעמודי התווך של החשיבה הדמוקרטית על חופש הביטוי.

תומכי חקר האמת יגידו שהשאיפה שלנו כחברה צריכה להיות להוציא את הפרמטרים השוניםשההבנה שלנו לא תהיה פונקציה של "מי אניאלא של "מה אני רוצה לנתח". הפואנטה היא שזה לא רק לא מציאותי אלא גם לא רצוי.

כאשר מנהלים שיח דמוקרטיאנחנו לא רוצים להוציא את המאפיינים של כל אחדזה "חלק מהסיפור”.

גהאופן שבו המציאות מפציצה אותנו במסריםאנחנו מצפים מאנשים שיעמדו מול ההפצצה ושטיפת המוח ויהיו מסוגלים להגיע לטיעוןלנתח אותולנסח טיעון כנגד וכו'. זה לא מצב שאפשר להגיע אליוהרבה פעמים אריזת המסר מקשה להגיע למהות.

בייקר בחר את המודל הראשון של חופש הביטוי ולא הדמוקרטיאבל זה לא משנה...

אנחנו מחפשים אמת פוליטית ולא אמת אובייקטיביתאין לה הגדרה חיצוניתהיא מוגדרת ע"י היותה תוצאה של תהליך דמוקרטי מוסכם ציבורישוטףהמסקנה היא שחופש הביטוי נועדל שלרת רעיון פוליטי-חברתי מסוייםהוא פונקציונלי ולא טוב כלשעצמוהוא מייצר מנגנון הגנה על הרעיון הדמוקרטי.

זה הופך את חופש הביטוי מחירות שלילית לחיובית – אנחנו לא מתענינים בשאלה מה אסור לשלטון לעשות (לצנזרלהתערבאלא מה צריך כן לעשות (איזה מצב חברתי צריך להיווצר). חרב ולא מגן.

זה מוביל לפתיחת הדלת לשוטרכי אם רוצים לייצר שיח ציבורי אז צריך שוטר שיסדיר את השיחנרצה להשתיק את מי שמשתיק אחריםהתובנה הזאת של מייקלג'ון ונ"י טיימס נסאליבן ופיס – מחוללת שינוי עצום באופן שבו נערכים הכוחות הפוליטיים סביב חופש הביטוי.

מי משתיקגזענים (HATE SPEECH), פורנוגרפיהכסף.

כאשר אנחנו מדברים על ביטוי גזעני אנחנו מדברים על ביטוי שמנציח סטריאוטיפים ולכן הוא מקדם דיכויהוא עושה את זה ע"י הפחדההכפפההנצחה וכו', ולכן הוא חשוף לאפשרות לגיטימית של צנזורהביטוי פורנוגרפי – מטרתו להנציח את האשה כאובייקט מיני ולשמור עליה כאזרחית מדרגה נחותה יותר – הוא משתיקכסף – אם אנחנו מניחים שהחלוקה הבלתי שיווינית של המשאבים מקדמת חלוקה בלתי שיווינית לקצת מסרואנחנו רוצים לחולל שיוויון בשוק הרעיונותמותר לצנזר ביטוי "עשיר" (הכוונה לעשות רגולציה על הבמות ולא על הדובר העשיר או לסבסד “מיקרופונים”). סובסידיה היא תחליף לצנזורהע"פ פיס.

הפרדיגמה הקלאסית של חופש הביטוי מתחלפת בפרדיגמה אחרתמתוך ההבנה שהשוק השתנההתוצאה היא הבנה שחופש הביטוי כבר איננו מזוהה עם רעיון החירות הליברליהרעיון של חופש הביטוי בתור הדגל האולטימטיבי של הרעיון הליברלי מפנה את מקומוחופש הביטוי עובר ידיים מבחינה פוליטית – קודם אמרו "תנו לשונה לדבר" (השמאל). זה אותו תהליך שעבר על חופש החוזים – פס"ד לוכנרתמצית ההשקפה של הריאליזם השיפוטי אמרה שכאשר מעביר ועובד מתקשרים בחוזה של 14 שעות עבודה ביום זה בעצם לא חופשבגלל מצבם הכלכלי השונה של הצדדיםזה כמו שהפמיניסטיות אומרות שבגלל מצב חברתי מסוייםביטוי פורנוגרפי אינו ביטויהטכניקה השניה של הריאליסטים של המשפט היתה להגידאנחנו לא מגנים על חופש החוזים בכל מחירלעולם יהיה אינטרס חברתי מסויים שיצדיק פגיעה בחופשלכןראוי לקחת בחשבון גם את אינטרס השיוויון.

זה בדיוק מה שקרה בזירת חופש הביטוי – כאשר מגנים על חופש הביטוי של גזעןאנחנו אומרים ששיוויון חשוב פחות מחופש הביטויכיוון שיש אינטרסים שעולים על חופש הביטויכמו סדר ציבורילשון הרע וכו' – אז צריך שגם השיוויון יהיה מעליו.

אי אפשר להתעלם מההשפעה של מעמד כלכלי וחברתי על היכולת לממש זכויותמה שנכון לגבי זכויות כלכליות נכון גם לגבי זכויות פוליטיות וחופש הביטויהחלוקה הלא-שיוויונית של כח וכסף מביאה לחלוקה לא שיוויונית של ביטוי וחשיפה לרעיונות מסויימיםזאת התקפה על הרעיון הליברלי הקלאסי אומר שלשלטון אסור להתערב בחייו של הפרטזה מתעלם מכך שבלי התערבות אין לזכות משמעות כי אי אפשר ליישם אותהמי שמפיד הוא החברה כולה ולא רק הפרט המסכןאת תוצאות המהפך הזה אפשר לראות בפס"ד מיאמי הראלד ופס"די של הקניונים (לויד נטאנר).

חופש הביטויכמו חופש החוזהעבר מהשמאל לימיןהימין תומך בחופש הביטוי הקלאסי ומבקש שלא יתערבו לובעל הקניין מבין שאם הוא ישתמש בחופש הביטוי זה יקלע למסורת של ביהמ"ש האמריקאימה שנשאר מהרעיון הוא אינטרס כלכליואם מבינים את זה אפשר לפרק את המבנה.

מייקלג'ון – אחד הראשונים שעושה את החיבור בין רעיון חופש הביטוי לרעיון הדמוקרטיבספרו POLITICAL FREEDOM הוא אומר שאינטרס הוא לא הדובר אלא השומעכי המטרה היא להצביע ולקבל החלטות נכונותהוא מדמה את הדמוקרטיה לפגישה שבה רוצים לקבל החלטות מושכלותצריך להשכיל את המצביעים ככל האפשררווחת הקהילה מחייבת שמי שמחליט צריך להביןצריך להציג את כל העובדות הרלוונטיות באופן הוגןצריך למדוד את האלטרנטיבות אחת מול השנייההדרך להחלטה מושכלת היא במוח של המחליטיםאם הם נכשלים ההחלטה נכשלתזאת הסיבה בגללה אסור להגביל את חופש הביטוילדעתו אין שום דבר שיכול להגביל את חופש הביטוי.

הוא מתרגם את זה להשקפה החדשה על חופש הביטויהתיקון הראשון איננו מגן של פטפטנות בלתי נשלטתהוא לא מחייב שכולם ידברו כל הזמןאלא שכל מה שראוי להאמר – יאמרהוא מתיחס לשלטון עצמי כהגדרה של דמוקרטיה.

התיאוריה של חקר האמת השאירה את המטפורה של שוק הרעיונותכאשר למוצר מסויים יש יותר ביקוש המחיר שלו יעלה והוא “ינצח”ההתעקשות של מייקלג'ון על רעיון הריבונות בידי העם אומרת שדמוקרטיה היא לא בהכרח שיטה היעילה ביותר להשיג את התוצאות הטובות ביותרהיעילות אינה מדדהשיטה הזאת מגלמת באופן הכי טוב את רצונות הקולקטיבמה שחשוב זה התהליך ולא התועלות.

האופן שבו מייקלג'ון רואה דמוקרטיהתהליך שבליבו נמצא רעיון השיחההפרמטר המרכזי הוא שאנשים הם גם האדונים וגם הנתיניםהחברים השונים בקהילה מייצרים את התוצאות שהם רוציםובלב התהליך הזה יש תהליך חשיבה קהילתיזאת לא תפיסה מובנת מאליהיש תפיסות אחרותלמשל מאבק בין קבוצות אינטרס.

מה צריך להיות בשיחה הזאת כדי שהיא תבסס את רעיון הביטויאיך נדע על מה להגןהצעד הראשון לבניית דוקטרינה משפטית הוא הבנה מהי הדמוקרטיה שעליה אנחנו רוצים להגן.

ע"פ מייקלג'וןהדבר הראשון הוא שזאת דמוקרטיה השתתפותית – השתתפות רבה ככל האפשר (דמוקרטיה ישירה כאידיאל). בהקשר של חופש הביטוי ההשתתפות חשובה כי אנחנו מניחים שלכל משתתף יש פוטציאל לתרום.

כאשר חברה משתיתה את התהליך הפוליטי שלה על ההשתפותזה מוריד את הניכורמעלה את תחשות השליטה של האזרחים ומעלה את הלגיטימציה של ההחלטות שהתקבלו.

הנדבך השני בדמוקרטיה של מייקלג'ון הוא אלמנט השיוויוןהוא לא אומר את זה במפורשאבל הוא מדגיש את העובדה שיש צורך בשיחה ולא בהתמקחותהשיחה היא עבודה משותפת של האנשים ליצור אמנההאמנה ביניהם היא וולנטרית משקפת שיוויון פוליטי.

אין תגובות: