27 באפר׳ 2009

משפט וחברה - 21 באפריל

יש קשר בין האופן שבו בני אדם תופסים משפט ליכולת שלהם לתפעל אותו ככלי לשינוי חברתי.

פס"ד קעדאן – יישום המודל של רוזנברג

קעדאן ביקשו לקנות בית בקציראמרו לו שחבל על הזמן כי הוא ערביקעדאן פנה לעו"ד ג'בארין שהוא עו"ד מסחריג'בארין אמר לו שיש פה קייס אבל עדיף שהוא ייוצג ע"י האגודה לזכויות האזרחאם האגודה תיקח את התיקהתהודה הציבורית תהיה גדולהביהמ"ש ומחלקת הבג"צים יקשיבוהאגודה נחשבים למקצוענים ויש להם כבודבאגודה התלבטו והחליטו לקחת את התיקלמה היתה התלבטותהיה ברור שמדובר במקרה פרטי אבל שיש לו השלכות עקרוניות חשובות ומשמעות ציבוריתקעדאן מייצגים את המיעוט הערביהאגודה הבינו שההשלכות של התיק עלולות להוביא לתוצאות שביהמ"ש יתקשה להגיע אליהןיש פוטנציאל לעתירה לעשות דה-לגיטימציה למפעל הציוני (אסור להקים יישוב יהודי בא”י). עוה"ד הם ציונים ולכן הם התלבטו ובסוף בחרו באסטרטגיה משפטית זהירה של צמצום היריעה וכללה מהלכים:

  1. כתב הטענות מבהיר שהעתירה תוקפת רק את המודל היישובי של יישוב קהילתיולא מושבים או קיבוציםהמפעל הציוני לא בנוי על יישובים קהילתיים אז זה בסדרההנחה היא שאורח החיים שלהם אינו מצדיק היסגרות.

  2. הבעיה העקרונית לא נוגעת רק לערבים אלא לסלקציה של ועדות קבלה של יישובים קהילתייםהקמת יישוב סלקטיבי על אדמות קהילה היא בעייתית.

  3. העתירה היא צופה פני עתידהאגודה מחפשת הצהרה עקרונית בדבר חוסר הלגיטימיות של הקצאת קרקע ליהודים בלבד ולאו דווקא פתרון לקעדאןכמו כן היא לא רוצה להסתכל על 100 שנות התישבות ציונית.

ביהמ"ש התעלם מהטיעון השני.

לביהמ"ש לקח 5-6 שנים להחליטכי כבר בישיבה הראשונה ברק אמר לאגודה שהציבור לא בשל לעתירה כזוביהמ"ש לחץ לפישור ועיכב את התיקזה לא תיק מסובך מבחינה משפטיתההחלטה נחלקת ל-2:

  • נדבך עקרוני/הצהרתי – המדינה לא היתה רשאית להקצות מקרקעין לסוכנות לצורך הקמת קציר על בסיס הפלייה בין יהודים ללא-יהודיםהמדינה לא רשאית להפלות גם לא בעקיפין.

  • סעד – העתירה צופה פני עתיד וממוקדת בקצירהמדינה הקצתה את המקרקעין ע"פ הסכם שנערך ב-86' כדי להקים ישוב יהודיהסוכנות השקיעה משאבים בהקמת הישוב.הסוכנות עשתה הסכם עם התאגודה של קצירוהתושבים עברו להתגורר בו תוך הסתמכות על המצב (בשעתו זה היה לגיטימי). המדינה צריכה לשקול את בקשת העותרים על יסוד עקרון השיוויון ומתוך התחשבות בשיקולים ובבעיות הכרוכותהמדינה צריכה להחליט אם היא יכולה לאפשר לקעדאן לקנות את הבית.

לאחר פסה"דבאופן מפתיע הם עדיין לא גרים שםראשיתהיתה סחבת בירוקרטית. “צוות חשיבהשל הסוכנות הגיע למסקנה שפסה"ד כמעט אינו מתיר "חוריםלמיוןיש חשש שניסיון לעקוף את בג”צ בפוליטיקה יהיה בעייתי והמסקנה היא – צריך לא לעשות כלום ובשקטהאגודה של קציר נקטה סחבת קיצוניתהם רצו להעביר אותו בועדת קבלה והאגודה עתרה לבג”צבג"צ חייב את ועדת הקבלה לגבש קריטריוניםהם הגיעו לוועדת הקבלה ושוב טירטרו אותם עם מסמכיםבדיקה גרפולוגית ו... הם נדחו על חוסר התאמה חברתיתהיתה גם הצעת חוק עוקף.

המודל שמניחה העתירה הוא של אינטגרציה (כמו פס"ד בראון), סגרגציה היא פסולההשאלה האם הסיטואציה האמריקאית שחיפשה אינטגרציה היא דומה לסיטואציה החברתיתלדעתו לאלדעתו זה סיפור על אדם ששך כלבאין הרבה ערבים שרוצים לגור ביישוב יהודי ולשלוח את הילדים שלהם לגן ילדים יהודיזה לא מקרה שעדאלה לא אהב את העתירההם טענו שזה מסיט את תשומת הלב מהבעיות האמיתיות של המיעוט הערבי בישראלשהיא לדעתם לא הסגרגציה אלא שחונקים את היישובים הערביםלא נותנים רישיונות בניהמפלים בתקציבים וכו'. העתירה מופנית לציבור היהודי ולחו"ל אבל הוא לא קשור למציאות הישראליתיהודים וערבים לא רוצים לגור אחד עם השני וזה "בסדר”כלומר משמעות ההחלטה במונחים של שינוי חברתי היא מוטלת בספק.

מה שדיברנו עליו זה שינוי חברתי בג"צ הצהרהדרך המלך היא הצהרה עקרונית ועקרונות חוקתיים.

במקביל יש את סיפור מחאמידאחרי הפניה של קעדאן לג'באריןג'בארין הציע למחאמיד שאורי דייויס יקנה עבורו את הבית בשליחות נסתרתחוק השליחות משקף את עמדת המשפט המסחרי שצריך לעודד עסקאות ובחיים המסחריים יש אינטרס לצדדים להסתיר את זהותם וזה לגיטימידייויס קנה את המגרש ומחאמיד בנה את הביתבטקס חנוכת הבית דייויס מבהיר של מי הביתקציר ביקשו צו מניעה לכניסת מחאמיד לביתאבל השופט היה ערבי ולא הוציא צו מניעהמחאמיד עבר לבית – עובדות בשטח.

כשחושבים על משפט ושינוי חברתי צריך לחשוב גם על הדברים האלהיש כאלה שאומרים שזה הליך יותר מעציםכי לקעדאן לא היתה שליטה על ההליך – במקרה הטוב מעדכנים אותוהשינוי קורה בסוףאמנם גם כאן אנחנו שואלים האם באמת זה השינוי החברתי ביחסי יהודים-ערביםאבל נשים את זה בצד.

אח"כ היתה גם החלטה בבג"צ שיישובים קטנים יכולים לקבוע מה יהיה אופי הישובזה היה בישוב עם משפחות דתיות-לאומיות.

קעדאן מציג את זה כמאבק לשיפור איכות חייוראש המועצה טען שזה מממומן מכסף איראני...


המאמר של נטע זיו – פלישות לדיור ציבורי.

זיו טוענת שהתרגלנו לחשוב שהשימוש במשפט הוא כמו עוד סוג של מאבק חברתי קולקטיביהפגנותמחאותשימוש במשפט כדרך לשינוי מחברתי נתפס כהתעמתות ישירה של השלטון בשיח של זכויות ולהתגבר על השלטון כדי להיטיב את מצב הקבוצות החלשותגם אם המאבק הוא של יחידיםעומד מאחוריהם הקולקטיבזיו מנסה להציג גישה יותר רחבה למשפט ושינוי חברתי – אסטרטגיות התנגדות אחרות שמשתמשות במשפטהיא מתיחסת לצורות של התנגדות יום-יומית של יחידים שאפילו לא בהכרח חושבים פוליטית אבל נוקטים טקטיקות רלוונטיות למשפט (העמדת פני בורתרמיתהתחמקותאי ציות...). לכאורה אין לצורות ההתנגדות האלה משמעות פוליטית וחברתית אבל לדעתה יש להן.

הסך המצטבר של פעולות התנגדות יום-יומית יכול להוליד תודעה פוליטית.

שמיר עשה על זה מחקר – בבימ"ש שלום בב"ש היו משפטים של צווי הריסה לבדואים בישובים בלתי מוכריםהדיונים האלה בד"כ מו"מ של למרוח זמןהצבר של ההתדיינויות הפרטיות הביא להצטברות התודעה אצל הבדואים שמדובר במשהו מבנישאפשר לטעון שיש מדיניות שיטתית בעייתית ושצריך לברר את זה לעומק.

זיו מנסה לעשות פוליטיזציה של התדיינויות חברתיותהיא רוצה שההתדיינויות האלה יולידו שינוי חברתיהמטרה שלה כשהיא מספרת את כל הסיפור של האשה היא לשחרר את עו"ד מהקונבנציות ולפתח מערכת מושגית רחבה יותרהפרת החוק נעשית מתוך מצוקה כלכלית אמיתית – הישרדותהיא מכניסה את ההקשר של מערכת הדיור הציבורישהיא בלתי-מתפקדתהמטרה היא לא להצדיק את המעשה אלא להרחיב את התמונהאין פה מקרה קונקרטי אלא ניסיון לשנות את הסדר החברתיבהקשר הישראלירובהמקרים של פלישות נעשות ע"י מזרחים וקשורות להיטוריה ולמבנה חברתי שחילק אדמות לאשכנזים.

אם חושבים על זה כעל צורות התנגדות לסדר הקייםלא צריך לחשוב על זה במונחים של נצליח או ניכשל במקרה הספציפימה שחשוב זה התהליךכי יש לו תוצאה מצטברתמה בתהליך חשוב?

  • ייצוג מתגונן – צריך למצות הליכים שזה במילים אחרות למשוך זמןבד"כ אנחנו מתלוננים על זה שלוקח הרבה זמן לתרגם הישגים משפטיים להישגים קונקרטייםהשופטים גם נתנו לה את הזמן הזהאם יש הרבה הליכים כאלה זה מפעיל לחץ על החברות המשכנות לשנות את התהליך שלהן.

  • שינוי השפה – למילה פלישה של קונוטציה שליליתלמילים יש אפקט מצטברהיא הציעה את הביטוי אי-ציות מטעמי קיוםהיא רוצה לספר את הסיפור לעומק כדי שהשופטים יקבלו רושם חיובי.

  • הטיעון המשפטי הוא אחרון בסדרתביעת הפינוי מתבססת מצד המדינה על קניין (זה נכס של המדינהוסדר ציבורי (מה אם כולם יפלשוומה עם המשפחות הזכאיות שלא מקבלות דירה?). ההתמודדות שלה היא להבחין בין זכויות קנין של המדינה לבין זכויות קנין פרטיותזכויות הקנין של המדינה הן בהגדרה לטובת הציבורלגבי הסדר הציבוריהיא טוענת שהמכניזם של המדינה לחלוטן אינו תואם את הצרכים הקיומייםהמדינה מפרה את חובתה כלפי האזרחים וזה לא נחשב פגיעה בסדר הציבורי?! היא לא חושבת שהטיעונים המשפטיים האלה יביאו למהפכהאבל מהלכים כאלה יכולים להטיל על הרשות נטל להראות באיזו דרך היא ממלאת את חובתה לספק דיור לנזקקיםהכרעת הדין לבדה אינה הדגש.

אין תגובות: