12 ביוני 2009

מנהלי - 10 ביוני

שלילת סמכות בג"צ?

באיזו מידה סמכות בג"צ כפי שהיא מוגדרת באופן רחב בחו"י השפיטה ניתנת להגבלה וסיוג בחוק אחר.

למשלס137 לחוק הבחירות לכנסת קובע שלשום בימ"ש אין סמכות לפסוק בענינים הקשורים לבחירות חוץ מהמקרים לגביהם יש בחוק הוראה אחרתכביכול זוהיהוראה של שלילת סמכות ב"ש למעט הסדרים ספציפייםזה ס'' מאד ברור שמטרתו ליעל את המערכת הבחירותזה לא שאין ב"שהיא פשוט נעשית בפרוצדורה מסויימת ומוגבלת לחוק הבחירות.

לפני עידן חוקי היסודסמכות בג"צ אכן היתה מושפעת מחוקים אחריםהשאלה אם ניתן להגביל את סמכות בג"צ בחוק נידונה שאלה פרשנותהמשמעות היתה שביהמ"ש הכיר בכוחה של חקיקה רגילה לסייג את סמכות בג"צ אבל כיוון שהיא נחשבת כדבר חיובי באופן בסיסיהיתה גישה פרשנית מצמצמת להוראות מגבילותהדיון בס137 בפס"ד נגבי (בשנות ה-80הביא לדחייה על הסף של העתירהלעומת זאתכאשר חוקים היו פחות חד-משמעייםתמיד נבחרה פרשנות מצמצמתפסיקה בנושא הוראות סופיות רגילות – בחוקים לגבי החלטות ועדות ערר יש הרבה פעמים נוסח ש"החלטתה תהיה סופית". בג"צ פירש את המילה "סופיתבכך שאין עליה ערעור אבל עדיין אפשר לפנות לבג"צ.

כמובן ששלילת סמכות בג"צ לא יכולה להעשות בחקיקת משנהכיוון שמדובר בזכות.

אחרי המהפיכה החוקתית – חו"י השפפיטה נתפס כבעל מעמד עדיף על חקיקהמזה נובע ששלילת סמכות בג"צ לא יכולה להיעשות בחקיקה רגילהפס"ד חירות – משחזר את פס"ד נגביזוהי הגשת עתירה נההחלטה לפסול תשדיר בחירותומסתבר שאין פרוצדורה מתאימה לכך בחוק הבחירותביהמ"ש אומר שחוק רגיל לא יכול לסתור חו"יצריך לזכור שזה חו"י לא משוריין ובלי פסקת הגבלה (וגם אין שמירת דינים). פס"ד מופז – הבהיר שגם כשיש חקיקה רגילה שפוגעת בחו"י שותקניתן להפעיל את עקרונות פסקת ההגבלה.

 

מבחני הסף שק"ד לגבי מתן הסעד

בג"צ אמור לתת סעד למען הצדקמשתמע שהוא לא אמור לתת סעד בכל מקרה אלא רק כשזה דרוש למען הצדק בנסיבות הענייןברור שהצדק לא נבדק בכל מקרה ומקרה אלא שהתהוו במשך השנים דוקלקבוע מתי יש צדקלמשלצודק לתת סעד למי שיש לו זכות עמידהמבחני הסף מיובאים מהמשפט האנגלי אבל התפתחו באופן עצמאי.

מבחני הסף המרכזיים: זכות העמידה ושפיטות – אלה מבחנים נפדרים אבל עם מטרה משותפת – לחסום את הדיון בשאלות שקשורות לספירה הציבורית ולא לתיקון עוול אישי.

  1. זכות עמידה – בגישה הבסיסית מי שהיה יכול להגיש עתירה היה בעל אינטרס אישי שנפגעמבחן האינטרס שימש להבחנה בין עתירה פרטית לבין עתירה ציבוריתהמבחן הזה היה רלוונטי גם לעתירות פרטיותלמשלאם יש בעל מפעל שלא זכאי לסובסידיהובעל מפעל מתחרה מקבל סובסידיהלפי מבחן האינטרס הישן אי אפשר היה לבוא לבג"צשלילת זכות מאחר אינה נותנת זכות עמידהפס"ד קרגל – ביטל את ההלכה הזאתנקבע שם שאדם יכול להגיש עתירה גם כאשר הוא נפגע מהענקת טובת הנאה לאחרההרחבה היותר משמעותית של זכות העמידה היתה בנוגע לעתירה ציבורית (למשל פס”ד רסלר). הגישה החדשה היא שאם מתעוררות שאלות חשובות של שלטון חוק או שאלות חוקתיות חשובותיש ענינים שאם לא נאפשר לעותרים ציבוריים להביא אותםהם יישארו מחוץ לביהמ"ש ויפגעו בשלטון החוקההצדקה לכך גוברת בעיקר במצבים בהם כולם נפגעים אבל אף אחד לא נפגע באופן מיוחדלמשלמצבים של שחיתות ציבוריתבזמן הרחבת זכות העמידה כל השופטים תמכו אבל במידה משתנהאילון תמך בזכות עמידה ציבורית אבל רק בנושאםי חוקתיים וחשש של שחיתותברק דיבר על מקרים חשובים של פגיעה בשלטון החוקהגישה של ברק ניצחהלדעתהזכות העמידה החדשה לא השפיעה על מידת התערבות בג"צ בצורה מאד משמעותיתמשום שבחלק ניכר מהעתירות לצד העותר הציבורי יש עותר פרטי ליתר ביטחוןהתרומה החשובה שלהם היא רק במקרים של שחיתותאם יש עותר ישיר שנמנע מלעתורומישהו אחר עותר במקומו (“להתעבר על ריבו של אדם אחר”), ביהמ"ש לא ייתן לו זכות עמידהגם הכלל הזה עבר שחיקה ואפשר להביןלמשל אם הפחידו אדם כך שלא יעתורדוגמה לכך היא עתירה של שלי יחימוביץנהפסקת כהונתם של דח"צים בחברת החדשותמבחינה ציבורית זה הסריח אבל להם עצמם לא היה נעים להגיש עתירהביהמ"ש הסכים לשמוע את העתירה.
  2. שפיטות – המשמעות של השפיטות היא שבימ"ש לא ידון בעתירה אם היא לא מתאימה להכרעה משפטית שידי רשות שיפוטיתכמובן שזאת אמירה מאד עמומהבפס"ד רסלרברק מבחין בין אי-שפיטות נורמטיבית להבדיל ממוסדיתנורמטיבית – אין שום נורמה משפטית שנותנת תשוב לשאלה שהעותר מעלהלמשלעתירה שקשורה באסתטיקהברק מסביר שכאשר המשפט כולל לק רק נורמות ספיצפיות אלא גם הגינותסבירותמידתיותיש מעט מקרים אם בכלל שאינם שפיטיםמוסדית – יש תשובה משפטית לשאלה אבל ביהמ"ש פחות מתאים לעסוק בהלמשלהכרזת מלחמה בניגוד לחוק הבינ"להבעיה היא שכאשר אומרים שמשהו הוא בלתי שפיט מוסדית בעצם משלימים עם העובדה שמשהו בלתי חוקי לא יקבל סעדכאשר מוציאים תחום מחוץ לשפיטותגם אם תהיה שם שחיתות מטורפת והיה כדאי שביהמ"ש יתערבבגלל ההכרה בכךברק אומר ברסלר שהקטגוריה הזאת צריכה להיות מצומצמתכל השופטים ברסלר תומכים בצמצום אי-השפיטות למרות הבדלי הגישות החשובים לגבי המידהשמגר אומר שיש אי-שפיטות מוסדית וזה טובגם על נושא השפיטות עבר צמצוםבעבר ביהמ"ש ממש לא דן בנושאים מסויימים (ביטחוניים במובן הצריחסי חוץמדיניות ההתנחלותשלום). מאזאי-שפיטות נורמטיבית היא כמעט לא בעיה ואי-שפיטות מוסדית מצומצמתביהמ"ש לא דוחה ממש על הסף נושאים שפעם היו בלתי שפיטיםברמה המעשיתמה שקורה הוא שביהמ"ש מתערב אבל מתוך תפיסה שיש לרשות שק"ד מאד רחב ומאד נזהריש מעבר לדפוסי שפיטה אחריםלמשל צו הצהרתייש מסר לרשות שאין לה בטחון שלא תהיה התערבותאם אנחנו גם כך נמצאים באותו מצבעולה השאלה איזה הנמקה עדיפה?

מבחני סף פרגמטיים:

  1. פנייה מוקדמת – עתרה תדחה כמוקדמת כאשר העותר לא מיצה דרכי פעילות אחרות מול הרשותפניה תחשב מוקדמת גם אם העתירה מוגשת לפני שהתקבלה ההחלטה שחושבים שהיא תתקבלהמטרה היא למנוע פניה עודפת לביהמ"ש
  2. שיהוי/פניה מאוחרת – במשפט המנהלי אין כללי התישנות רגיליםהעקרון הוא שאדם צריך לפנות לביהמ"ש מבלי להשתהות יתר על המידהוזה תלוי הקשרבעניני בחירותאו דברים שקשורים לפתיחת שנת הלימודים הפנייה צריכה להעשות תוך ימיםבתחומים אחרים אין בעיה להגיש עתירה גם אחרי שניםיש הבחנה בפסיקה בין שיהוי סובואוב': שיהוי סוב– הדגש הוא על התנהגות הפרטאם הוא ידע את העובדות אבל לא פעליש אשם באי-הפנייהשיהוי אוב– תפיסה יותר מאוחרת שכיום יותר רווחתומתמקדת בהערכת הנזק לצדדים שלישיים בהגשת העתירההדגש הוא על הסתמכות בתו"ל של צדדים שלישיים.
  3. סעד חלופי – בג"צ ידחה עתירה שהוגשה אליו כאשר בפני העותר יש דרך אחרת לקבל סעד אפקטיבי כנגד הרשותשיכול להביא לתיקון המצבההנחה היא שיש הרבה עבודה לבג"צ וזה צריך להיות מוצא אחרוןזה כל עוד הסעד אפקטיבי באותה מידהלכן פנייה למבקר המדינה אינה סעד חלופי.
  4. אי ניקיון כפיים – זאת דוגמה מובהקת לתפיסת הצדקיש 2 סוגים של אי-ניקיון כפייםהתנהגות העותר עובר להגשת העתירההתנהגות העותר בהגשת העתירההסוג הראשון – התנהגות של הפרת חוק בענין הקשור לעתירהלמשלאדם שמגיש עתירה על אי-מתן רישיון עסק לא אמור לפתוח את העסק בלי רישיוןזאת תפיסה שהיא מצד אחד הגיונית ומצד שני בעייתיתיש פה סנקציה לא מידתיתלכן הפסיקה הלכה וצמצמה את המובן הזה של המבחןבשנים האחרונות המבחן קם לתחייה בהקשרים מסויימים – עתירות של מתנחלים במאחזים שמפונים שוב ושובהסוג השני – אלה מצבים בהם אנשים מגישים עתירה לבג"צ ומעלימים מביהמ"ש חלק מהפרטים הרלוונטייםזה מוצדק מאדכי בג"צ עובד על תצהירים והוא חייב להחשף לכל התמונה

מבחני סף בנסיבות שבהם ביהמ"ש לא יכול לעזור לעותר:

  1. עניינים תיאורטיים – עתירה שלהכרעה בה אין משמעות מעשית מבחינת העותרפס"ד אוגרינובסקי – אדם שדורש לקבל תעודת עולהאבל לא נשארו לו זכויות לממש כעולהלפעמים ביהמ"ש ייתן סעד גם אם מדובר בענין תיאורטי אם אפשר להתרשם שללא מתן תשובה אין סיכוי שההכרעה תזכה למענה בעתידלמשל פס"ד צמח – הויכוח האם אפשר להחזיק חיילים במעצר לפני משפט 4 ימיםוההכרעה היא כבר אחרי שהם השתחררואבלזה תמיד יהיה תיאורטי אם לא ידונו בזה.
  2. מעשה עשוי – ביהמ"ש לא נותן סעד אפקטיבי כי זה בלתי אפשריזה מצב שבו לאחר הגשת העתירה התגבש מצב בלתי-הפיךלמשלשינוי במציאות הפיזיתהבחירות כבר עברוהשפעה על זכויות צד שלישי.

ראינו שיש מגמה כללית של צמצום מבחני הסףיש בחנים נוספים כמו מבחן הכלליות – במקום להגיד שמשהו הוא בלתי שפיט אומרים שהוא לא מספיק קונקרטימצד אחדבאמת זה לא תפקיד ביהמ"ש לדון בנושאים כללייםאבל מצד שני הרציונל הוא של אי-שפיטות.

אין תגובות: