12 ביוני 2009

משפט וחברה - 9 ביוני

  • התסכול של קולהאס ממערכת המשפט
  • קולהאס רודף צדק אבל הורג חפים מפשע
  • הדרך להשיג צדק שמערכת המשפט – קשרים חברתיים או שימוש בכח
  • בסוף המשפט משיג פתרון שהוא צודק במובן מסויים.
  • דיאלקטיקה – הנצחון והשכלון מגעים באותה נקודה
  • הידרדרות מוסרית של המרדף העיוור אחרי הצדק
  • המשפט כמאפשר קיום של החברה
  • אמת המידה לצדקמי קובע מה זה צדק וחוקלאורך הסיפור השאלה מי קובע מה זה צדק משתנה.
  • יש כמה מקומות שבהם קולהאס מדבר על כך שהעוול שנגרם לו הוציא אותו מחוץ לחברהאם החברה לא חלה עליוממילא אין משמעות מוסרית שלילית לפעולות שלומנודה הוא מיי שנשללה ממנו הגנת החוקיםהחברה המשפטקולהאס מציית למשפט הטבעי ולא למשפט המדינהקולהאס נלחם ומעניש את כל החברה.
  • אם קולהאס היה מחפש צדק הוא היה הולך ולוקח את הסוסיםהוא מחפש משהו אחרהוא מחפש משפטקולהאס שמח כשהוא הגיע לגרדום כי הפרוצדורה נעשתההוא חזר לחברההוא לא חזר לחברה כי נעשה צדק אלא כי נעשה מה שצריךחברתו לחברה תיקנה את המשפטהוא הגן על טובת הכלל.
  • קולהאס מתחיל באמון באנשים ובהליך הוגןהוא חוקר את המשרתחושב אולי יש נסיבות מקילותהאמון מתערער בהדרגה עם העיכובים של מערכת המשפט.
  • הסיפור מאפשר הצצה של שלטון החוק הפרה-מודרני – השלטון הוא מי שגובה מס מעברכשכתבו את הסיפורהיתה קריאת תגר על הרעיון הזה – הבורגני רוצה שהסחורות יעברו חופשיהסיפור של קולהאס הופך לבינלאומישלטון החוק גם אומר ריכוזיות משפטיתהוא מוצא להורג כי קיבל את החנינה בשטח שיפוט אחר.
  • הדרך בה עושים משפט שזורה באינטרסים חברתיים.
  • קולהאס חושב שהוא לא צריך לציית לחוק שהוא לא צודקיש לו זכות לקבוע את החוק לעצמו.
  • יש רגע שבו קולהאס אומר שהוא נודה מהחברה והוא עובר לאלימותמהר מאד הוא הופך למחוקק – ריבון בעיני עצמואנשים משתכנעים ממנוהוא מוציא להורג שניים מהכנופיהכאן רואים את הקשר בין משפט לאלימותכל סדר חדש מבוסס על אלימות
  • תחילת תהסיפור – היווצרות קריירה של סכסוך משפטי – ניימינגבליימינגקליימינגתחושת העוול שלו מתרוגמת באופן קונקרטי די מהרכשהוא לא מצליח להכנס לביהמ"שהוא פונה לאלימותשבשפה של הסוציולוגים זה עזרה עצמיתבנקמבט רווחהעזרה עצמית היא לא מחוץ למשפט אלא דרך אחת בקריירה של סכסוך.
  • השיקולים בתוך המערכת המשפטית הם בעיקר פוליטייםהתובע והשופט הם באותה מערכת.
  • הסיפור משלב בין משפטאלימותפוליטיקה ומיסטיקההסיפור מציג כמובן מאליו שהדברים האלה קשוריםאף אחד לא טוען ששמשפט ופוליטיקה צריכים להיות נפרדיםתפקיד הצועניהיש דיון פוליטי מי ישלוט על הידעהיא מציעה לקולהאס מוצא.
  • חשיבות המזל במשפט – הרבה פעמים אומרים שלקולהאס פשוט היה מזל רעהמשפט מתימר לייצר ודאות ובעצם הכל נקבע בזכות המזל.
  • זה סיפור על גברים – יש רק 2 נשים ואחת מהן מתהלצועניה יש ידע לא רציונליעלתה שאלה עד כמה היא חלק מהמשפטעל המוות של אשתו הוא בכלל לא מנסה להתחשבןהאם ניתן להסיק מכך שאפילו אצל קולהאס מוות זה משהו פרטי/אנושי שלא קשור למשפט/חברה?
  • המשפט מנצח בסיפור אבל הסוסים מתיםהמערכת קיימת בשביל עצמה
  • יש הרבה משקל לאינדיבידואל מול הקולקטיבקולהאס בסופו של דבר מציל את הקיסרות.
  • בהקשר לרעיון המזלהבסיס התיאורטי של הריאליסטים המשפטיים (למשל הולמסהוא פרגמטיזםחלק מהעיסוק של הפרגמטיזם זה תפקיד האינטואיציה בחיים החברתייםהריאליסטים אמרו שהשופט עובד עם אינטואיציותמשפטן טוב יודע למצוא טיעונים רציונליים להחלטה שלו
  • בויכוח בין קולהאס ללותר מה ששובר את הויכוח זה האשה – הדברים שנמצאים מחוץ למשפט הם מנוע גדול להתחיל את המסע.
  • קיומו של המשפט תלוי בכך שהוא נתפס כלגיטימי
  • הקשר בין משפט ודעת קהל – מצד אחד אסור שדעת הקהל היא זו שתשפוט ומצד שני היא חיונית לשפיטה.
  • תלות הריבון במשפט כמכשיר הלגיטימציוני שלוהרבה מהטיעונים של האליטה הם שצריך לשמור על האמון של הציבור במשפט.
  • הרצאה של הפילוסוף טויבנר בנושא צדק שחותר תחת עצמו – קונטינגנטיות או טרנסדנטיות כבסיס למשפטזהו סיפור מעורר על החיפוש אחר צדקהכי נכון והכי נורא – חוש הצדק שלו הפך אותו לבריון ורוצחמה יש לסוציולוגיה של המשפט להגיד על קולהאסהתשובה היא שלאלסוציולוגיה של המשפט אין ולא צריכה להיות תיאוריה של צדקאין פתרון לשאלה שקלייסט מציגלכן אי אפשר למדוד את הסיפור בכלים נורמטיביים של "מה זה אומר על המשפט". כיוון שהחברה מפוצלת ומרובת הקשריםהחיפוש אחר חברה צודקת לא יכול להיות במסלול אחדכל מושג של צדק מוגשם בהקשר קונקרטי ומציית לרציונליות מוגבלת ולנורמטיביות חלקיתהחיפוש אחר תיאוריה אוניברסלית של צדק סותר את עצמו (דיאלקטיקה), והחיפוש אחר צדק כזה מביא לתוצאות של קולהאס.
  •  

אין תגובות: