12 ביוני 2009

חופש הביטוי - שיעור 11

הטענה העיקרית של קולינס וסקוברבהנתן האופן שבו פועלים המנועים הגדולים של דעת הקהל והשיח הציבורי – כלומר טלוויזיהחופש הביטוי הורס את עמצו כאשר הוא מנסה להציל את עצמו מצנזורהחופש הביטוי מנסה לברוח מ-1984 ומוצא את עצמו "בעולם חדש נפלא".

אז עכשיו מה עושים?

קולינס וסקובר נתקעים באותו פרדוקסבין הרצון לייצר מסגרת רגולטיבית לבין החרדה מצנזורה שלטוניתכשהם מנסים לתאר את 3 המודלים האפשריים לפתרון (קלאסימודרניסטי ורפורמיסטי – השמות לא טובים).

  • המודל הראשון הוא של מייקלג'ון ופיס – רגולציה – אנחנו רוצים לגבש ציבור נאורהמסחור הפראי הוא מסוכן לרעיון השלטון העצמי וצריך לחסום בפני הסכנה הזאתהמודל הזה מזמין עריצותהלאמה.
  • המודל השני – נסמך על תפיסות היד הנעלמהומוסיף לה את ההתנגדות להבחנה בין סוגי התקשורת השוניםזהעל רקע הבחנות שעזה בולניג'ר בין עתונות ותקשורת אלקטרונית (כי בה מחלקים זכיונות). אם באמת תהיה רגולציה רק על תקשורת אלקטרוניתאפשר להניח שזה יוביל לתחרות רגילהכי התחרות תגרום לכך שגם הרמה של התקשורת האלקטרונית תעלההבעיה היא שהתחרות יכולה להביא דווקא לזה שהרמה של התקשורת האלקטרונית תרדהמודל הזה נדחה כי העדר הרגולציה עלול להביא להדרדרות  ואנרכיה.
  • מודל הביניים – ניסיון לבנות על היכולת של המדיה להציל את עצמה מפני עצמההיכולת של הציבור להגיע להבנה של מה שטוב לו והיכולת של המדינה להתאים את התקשורת לצרכיהגם המודל הזה נדחה כי הוא עלול לא להיות אפקטיבי.

הם משאירים אותנו עם הפרדוקסהסיבה היא שאנחנו לא יודעים עד כמה הטלוויזיה באמת משחיתה את השיח הציבורי ואיזה מחיר אנחנו צריכים לשלם.

 

מהם הכלים המשפטיים שעומדים לרשותנו להציע התמודדות חוקתית ראויה עם הפרדוקס?

הבעיה היא לא השהוק מטיל מגבלות אלא שהשוק הוא המגבלההשאלה היא איך מפרקים את בעית השוק בלי לשלם מחיר גבוה מידי של צנזורה?

ברמה המשפטיתהמתח האמיתי הוא בין קניין לביטוי – בין האינטרס של מי שרוצה לדבר לבין מי שהמניות שלו.

לכן המפתח נמצא ביכולת שלנו להגדיר מחדש את מושג הקניין בהקשר הספציפי של בעל מניות בארגון תקשורת – להתשמש ברעיון של אחריות חברתית של תאגידים.

לקניין יש מקום מיתולוגי כמעט בגישה הליברליתנדנסקי כבתה ספר בשם קניין פרטי וגבולות החוקתיות האמריקאיתהטיעון שלה הוא שהואבססיה במחשבה החוקתיתי האמריקאית עם קניין הכשילה באופן שיטתי את המחשבה הדומקרטית האמריקאיתכיוון שהקניין היה חזות הכלהאמריקאים קידשו את הקניין ולכן את הסטטוס קוו של חוסר השיוויון הקנייניזה גרם לניכורחוסר רצון להשתתף בשיחירידה באחוזי ההצבעה בבחירותהעיסוק בקניין פוגע בשיטה הדמוקרטיתהון שליטה במנועי דעת הקהל מחסומים לגישה לדיעות אחרות הקטנת הסיכוי לשינויאי שוויון קנייני מוביל לאי שוויון למוקדי הכח הפוליטיים.

בארה"ב אפשר ממש לראות איך ביהמ"ש בארה"ב בוחר בקניין ע"פ הביטוי.

מה קורה בארץ?

לנו אין את המיתולוגיה של הזכות הקנייניתאמנם מעמדה עולה אבל היא מעולם לא הפכה לפרדיגמה של חירויות היסודעד חו"י כבה"אהפסיקה התחילה להתעסק בשאלה מה המשמעות של מה שיש בחו"י ומה שאין בו (שיוויוןביטוי). יכול להיות שהכיוון הוא שהקניין ינצח את חופש הביטוי בעתידביהמ"ש הולך ומגביל את יכולת השלטון לפהקיע קניין פרטיהשיא הוא פס"ד שירותי אשראי.

במקביל גם מעמדה של זכות חופש הביטוי עולה – בהקשר של חוסר היכולת של השלטון להתערב.

הטענה שלההישות שנקראית תקשורתשרובה נתון בידיים פרטיותרק לכאורה היא איננה חלק מהארכיטקטורה של המערך הדמוקרטיהיא רק לכאורה לא מוסד דמוקרטיהדרך להמחיש את זה היא אנלוגיה לרעיון התאגידיממה נולד רעיון התאגדות בע"מרצון לגייס יותר כסףהקטנת סיכוןהורדת עלויות עסקההבעיה היא בעיית השליח – מתח בין בעלים להנהלההתאגדנו פבורמט של דמוקרטיה ייצוגית כדי לאפשר כל מיני תועלותונתקלנו בבעית השליח – סכנת האופרטוניזם של השלטוןאיזה מכניזם צריך בשדה התאגידי והלאומי כדי לפתור את הבעיהניטורלשלטון יש אינטרס שיש מנגנון ניוטר פנימי כדי לוודא שהוא לא אופרטוניסט והשולחים יכולים לסמוך עליוזה הגיוני שהתקשורת תהיה בתוך המבנה הדמוקרטישהפונקציות שלו עושות אותו חיוני למשטר דמוקרטי כדי לשמר את הרעיון השלטון העצמי.

האנלוגיה לא מדוייקתהאזרח הוא לא בעל מניותלאזרח אין אופציה אחת זולה ופשוטה למכורדווקא בגלל זה – זה מדגיש את הצורך להבטיח לאזרח את האופציה של קול – היכולת להביע את רצונולמה יישום רעיון האחריות החברתית התאגידית לגיטימי במיוחד בתאגידי תקשורתהסיבה היא האופן שבו צורכים תקשורתכאשר הצרכן יודע שמוצר לא טובהוא יכול לא לקנותלעומת זאתבתקשורת יש לצרכן יכולת מאד מועטה לא לקנותהיכולת לגייס לחץ קלוקטיבי ולייצר מצב שבו כולם לא צורכים מוצר מסוייםאינה קיימת.

תגובת הנגד לטענה הזאת תהיה שמי שלא רוצה לא קונההבעיה היא שזה לא קורהאנשים לוקחים מה שנותנים להםהיא חושבת שאנשים צריכים לקבל דברים מסויימים ולאו דווקא מה שהם רוציםהיא מודה שזה קצת פטרנליסטי.  הכנסת שינוי מבני לתוך תאגידי תקשורת תוך שינוי ההגדרה הקניינית פותרת 2 בעיותלא תהיה רגולציה של תוכן ואין צורך לסמוך על כוחות השוקאלה שתי סכנות שחייבים להודות בהן.

איך זה יעבודאנחנו נדע יותר על אופן הפעולה של אמצעי התקשורת ולא נשלוט בתכניםלמשלאם יהיו דירקטורים מטעם הציבור שנבחרים בתוך מאגר מסוייםלמאגר הזה יבחרו אנשים ע"י השלטון והציבור והתקשורתזה יחולל את הדיון והתודעה ולאו דווקא יפתורזה אמור לאפשר אכיפה של הכללים של הרגולציה שיש היום על אמצעי התקשורת.

הרצון ליצור שיח ציבורי שעומד ב-3 אמות המידה של מידערציונליות והשתתפות צריך להיות אמת המידה המשפטיתפס"ד שלמה כהן הוא דוגמה קלאסית לאיזון בין זכות המו"ל להחליט לזכות האופוזיציה לפרסםלדעתהכאשר יש ספק צריך לטעות לטובת הביטויזה לא סותר את הרעיון המאקרואת הראיה של ארגוני התקשורת.

המטרה היא להגיע לאתוס יותר בריא של התקשורת –  לרעיונות של מותר ואסורדמויות מופת לחיקוי – וזה יותר מתאים מכל חוק שהוא.

אין תגובות: