25 בדצמ׳ 2010

משפט סיני - שיעור 9

המשך חו"ח

יש 2 סוגי חברות מרכזיים – בע"מ ומוגבלת במניות. שתיהן אישיויות נפרדות עם אחריות מוגבלת לבעלי מניות. ההבדל המרכזי הוא שחברה מוגבלת במניות מיועדת מראש להיות מונפדת ולכן יש לה הוראות ייחודיות.

נדרש הון ראשוני מאד פחות יחסית למשקיע זר. הכללים לגבי מתי מביאים את ההון ואיך דומים ל-JV.

בדומה לארץ וופי, בניגוד לJV, יש אסיפה כללית עם סמכויות להחלטות מדיניות, מינוי דיר', תקציב שנת,י חלוקת דבידנדים, החלטות על מיזוג, שינוי תקנון ועוד. כלומר חברה סינית רגילה בנויה מבחינת משטר האורגנים כמו חברה אצלנו.

הרוב הנדרש לקבלת החלטות הוא בד"כ 2/3. יש לצדדים חופש פעולה לקבוע את הרוב הנדרש.

דיר' מורכב בד"כ מ-1-3 דיר', מתמנה ל-5 שנים (לא 4 כמו JV).

בשורה התחתונה דומה למה שקורה בארץ.

יש הוראות מיוחדות לחברת יחיד ולחברה ממשלתית.

ע"פ החוק הסיני מי שרוצה למכור מניות צריך אישור של ב"מ אחרים, והם חצי מהם לא אישרו הם צריכים לרכוש אותן בעצמם. אחרת הוא יכול להעביר. זאת זכות סירוב ראשונה.

יש הגבלות על מה אסור לדיר' לעשות – הדין מאד חריג בפירוט שלו. אצלנו היינו אומרים "חובת אמון" וזה היה מספיק. הפרק הזה לא מפויע בחוקים שחלים על משקיעים זרים. אבל כיוון שאם אין התיחסות מאמצים את הדין המקומי זה חל גם על דיר' בחברות זרות.

יש עוד במצגת אבל אין מה לפרט על זה.


הונג קונג וסין

אין כמעט עסקה בסין שאין בה קשר לה"ק.

לגבי מקאו – שטח שהיה של פורטוגל. זה חצי אי שמחובר ליבשת. זאת מדינה מאד קטנה. ב-99 הוקם כאזור סחר מיוחד. רק 600,000 תושבים. היום זה בעיקר אזור תיירות וחשיבותו העסקית ירדה.

הונג קונג היא גם אי (למעשה הרבה איים). זאת היתה מושבה בריטית. במלחה"ע Iiהיפנים שלטו שם וזה גרם להמון סינים לעזוב. ב-45 הבריטים חזרו לשם וה"ק פרחה.

ב-84 סין ובריטניה חתמו על אמנה שלפיה ב-99 ה"ק תחזור לסין אבל הבטיחו לה אוטונומיה ל-50 שנה. באוטונומיה נכלל גם נושא שיטת המשפט העצמאית.

ב-97 המעמד הוגדר בחוק יסוד. כיום אומרים שה"ק היא יותר חי מאשר מת = יש עצמאות בחקיקה ושיפוט, יש הרבה יותר זכויות אדם, לא משלמים מיסים לסין. יש היום עוד אזורים בסין שמשתווים ברמה הכלכלית לה"ק אבל האוכ' שם עדיין הרבה יותר עשירה. יש מתח עצום בין המשטר בסין לבין המשטר והאוכ' בה"ק. ה"ק היא איום על המשטר הטוטליטרי.


החוק הבסיסי של ה"ק

שני הס' הראשונים אומרים שה"ק היא חלק בלתי נפרד מסין. המקור של האוטונומיה הוא בסין.

סק 15 מבהיר שהממשלה המרכזית ממנה את המושל בה"ק ואת בכירי הרשות המבצעת. המושל צריךל אזן בין האינטרסים של סין לבין ה"ק. היה מושל שהתפטר בגלל שהיתה נגדו תסיסה בה"ק.

ה-NPSCS יכול לבטל כל חוק אם הוא בניגוד לחוק הבסיסי. זה לא קרה בעבר אבל הסמכות קיימת.

ה-NPSCS יכול להכריז על מצב חירום, גם לזה לא הגיעו.


החקיקה

יש מועצה שמטמיעה את החוק הבסיסי. כל החוקים צריכים לקבל את אישור המושל. בסופו של דבר יש למשטר כך שליטה על החקיקה.


מערכת המשפט

השופטים מתמנים ע"י ועדה עצמאית, המושל יכול לפסול חלק מהם אבל עדיין יש עצמאות יחסית.

בביהמ"ש העליון יש עצמאות.

כאשר עושים הסכמים מאד חשוב שהבוררות תהיה בה"ק, פחות חשוב איזה דין יחול.


פס"ד NG KA LING

זה מקרה בו העותרים טענו שזכותם להגר לה"ק מכח ס' בחוק הבסיסי. הס' מאפשר לקבל תושבות קבע בה"ק – לאזרח סין שנולד בה"ק; אזרח סין שהתגורר בה"ק 7 שנים רצוף; אזרח סין ילד של הורים שנולדו או גרו 7 שנים בה"ק. העותרים טענו שהם עולים לקריטריונים, ושכל הס' שקובעים שהם צריכים אישור להגר אינם רלוונטים. אם יש להם זכות שקבועה, הם לא צריכים לקבל אישור.

בענינים שנוגעים ליחסים בין הממשלה המרכזית בה"ק לNPSCS מי שמוסמך לפרש זה ה-NPSCS. ביהמ"ש אמר שזאת סוגיה שולית ולכן הוא לא רוצה להטריח את המועצה ויקבל את ההחלטה לבד. אכן זכותם להגר והס' הסיניים אינם קבילים.

ביהמ"ש אמר שלביהמ"ש בה"ק יש סמכות לפסול כל החלטה של הNPC או NPSCS אם היא לא עולה בקנה אחד עם החוק הבסיסי. זה מאד מרחיק לכת.

היה אחרי זה איזה תיקון שאומרים שרוקן את פסה"ד מתוכן אבל זה לא ברור.


ביהמ"ש פועל להגנה על זכויות אזרח.


היה מקרה בו האשימו נאשמים בהשחתת דגל סין וה"ק בהפגנה, והיתה רטוריקה מאד מרוככת. יש הרבה פס"ד מפורטים במצגת שבהם ביהמ"ש מגן על זכויות אדם, נשים, אסירים, הומואים וכו'.

היו הפגנות של חצי מיליון איש בעקבות כוונה לתקן חוק שמגביל זכויות אדם. כלומר יש מקום להפגין ולשנות.


בוררות

יש מוסד בוררות HKIAC. יש אבחנה בין בוררות פנים – בין תושבי ה"ק – לבוררות חוץ – מה שמעניין אותנו.

המוסד מאד מקצועי. זה אמור להיות קל לאכוף את הפסק בסין.

הפרוצודורות דומות למה שאנחנו מכירים ממשפטים בארץ.

מותר לעו"ד זרים להופיע למרות שכדאי לקחת עו"ד זר. בסין אסור וזה גם מתנהל בסינית.

הדיון בדלתיים סגורות.

יש טבלה שמשווה עם CIETAC – מוסד בוררות סיני לבוררות בינ"ל.

הסינים נותנים יתרונות מס לעסקים עם ה"ק. כל מדינה מחייבת את אזרחיה לעשות ניכוי מס במקור כאשר עושים עסקים עם זרים. כאשר עושים עסקים מול ה"ק ניכוי מס הוא 5% ולא 10%. לכן הרבה עסקים נכנסים לסין דרך ה"ק.

לסןי יש הסכם סחר חופשי עם ה"ק - CEPA. זה לא פשוט לקבל את ההקלות האלה כי הן רק למי שבאמת מנהל עסק בה"ק ופעיל שם.

אין תגובות: