16 במאי 2009

משפט וחברה - 12 במאי

המאמר שלו ושל קמיר מופיעים יחד בסילבוס מפני שלשניהם יש את אותה מטרה ברמת הניתוח הישראלית:

  • למקם את ביהמ"ש העליון תחת נשיאותו של ברק בשנות ה-80 בהקשר עומק של החברה הישראלית של שנות ה-80.

  • להצביע על האוריינטציה השיפוטית של ביהמ"ש העליון בשנים האלה – שנכנה אותה "פרוייקט של הנדסה חברתית". ההנחה היא שלעליון יש יכולת לשנות את החברהקמיר מתיחסת ליכולת השינוי הנורמטיבית ושמיר למובן השלטוני.

אין מחקרים על שנות ה-90 או מאוחר יותר.

סמוך להתמנותו לביהמ"ש ברק התבטא במילים מפורשות שהשופטים אינם טכנאים של משפט אלא ארכיטקטים שאחראים על עיצוב החברהחלק מהלגיטימציה של הלעיון להתחיל לפעול במהנדס חברתי והביטחון עצמי שלו שזה אפשרי נבע מהאופן שבו ביהמ"ש תפס את עצמו באותן שנים – הדובר של הציבור הנאור בישראלהביטוי "הציבור הנאורהתחיל להעלם בשנות ה-90 בין היתר בעקבות הביקורת הסוציולוגית עליו.

החברה הישראלית בשנות ה-80

התרחש שינוי במבנה המעמדי בחברההמאמר טוען שבשנים האלה התהווה בישראל "המעמד החדשבעל עוצמה פוליטית וכלכלית.

תיאוריות המעמד החדשאלו תיאוריות שמבקרות את התיאוריה המרקסיסטיתהטענה שלהן היא שהחלוקה לבורגנות ופרולטריון כבר לא נכונהבחברות הקפיטליסטיות המפותחות התפתח באמצע מהאה ה-20 מעמד נוסף בין הבורגנות לפרולטריוןהטענה היא ששליטה על אמצעי הייצור כבסיס להון היא רק צורה אחת של בעלות על הוןיש הון חשוב יותר מהון מטריאלישמתפתח בחברה הקפיטליסטית – ידע/מומחיות שנותנים בסיס לניהול ושליטההבעלות על ידע היא צורת בעלות חשובה כמו בעלות במובן המרקסיסטי הישן על הון כלכלימבחינה אנליטיתהידע לא ניתן להמרה להון כלכלי אלא יש הבדל איכותיכי הבעלים של ידע (מומחיםמנהליםמקצועות חופשייםמפתחים אינטרסים מעמדיים שעומדים בפני עצמםהם מפתחים תודעה מעמדית נפרדת אנליטית מזו של הבורגנות או הפרולטריוןמה שמייחד את המעמד החדש היא תפיסה של ניהול רציונליהבעיה בחברה היא שהשליטה היא אצל פוליטיקאים שהם פשוט מנהלים גרועיםהאידיאולוגיה היא שעדיף בלי אידיאולוגיות.

התשובה המרקסיסטית לטענה הזאתזאת מראית עין והמעמד החדש הוא או פרולטריון מפותח או משרתים של הבורגנותהמומחיות בסופו של דבר מגוייסת לעבודה בשביל הבורגנות. ]

במקביל היה מבנה פוליטי מסויים של חלוקת העוצמה.

השינוי מקביל למעבר של ישראל למשטר כלכלי ניאו-ליברלי (תחילת ההפרטה).

הנוכחות של העליון בחיים הציבוריים בארץ היתה חסרת תקדים (וזה דעך בינתיים). זה בא לידי ביטוי בהרבה החלטות דרמטיות בהרבה תחומיםניתנה תשומת לב ציבוריתתקשורתית ושלטונית רבה לעליוןהעליון הוא שחקן יום-יומי במנגנון המשטר הישראלירובינשטיין כינה את זה המשפטיזיציה של החברה הישראליתרובינשטיין בעדאבל מבקש לא להתבלבל בין חוקי לבין לגיטימי מוסרית.

מאוטנר כתב תשובה לשמירלגבי הפירוש הראוי למה קרה בשנות ה-80. מאוטנר כתב על ירידת פהורמליזם ועליית הערכיםשבו הוא השווה את העליון של שנות ה-80 ושל שנות ה-50. הוא טען שמדובר במוסדות שונים לגמריבשנות ה-50 ביהמ"ש היה דווקניפורמליסטינזהר בהפעלת שק"דמעמדו המשטרי רעוע והואא נאבק על הלגיטימיותביהמ"ש של שנות ה-80 הוא מוסד פעילאקטיבימדבר בערכים ולא בפורמליזםשמיר מסכים על העובדות – השופט של שנות ה-50 תפס את תפקידו כהכרעה בסבסוכיםהשפוט של שנות ה-80 תופס את עצמו כמי שאמור לעצב נורמות חברתיות ולהגן עליהן.

מאוטנר הדגיש את הקיטוב הפוליטי שהופיע בשנות ה-80. המערכת הפכה למקוטבת מאד כתוצאה מהתיק הפוליטי – מצד אחד כל צד ניסה למלא את מנגנוני השלטון באנשי שלומו ומצד שני היה שיתוק מבחינת יכולת קבה"חלכל אחד מהגושים היה מפיק כח רק לשתק את הגוש השניכתוצאה מכך נוצר חלל שלטוני וירידה באמון הציבור במנגנוני השלטון השוניםלביהמ"ש היה המון אמון ציבורי ע”פ סקריםהעליון נשאב לתוך החלל השלטוני ולכן נטל על עצמו תפקידים שהיו של מנגנונים אחריםסוג ההסבר של מאוטנר נקרא פונקציונליסטי – דימוי החברה למערכת שבה אם איבר אחד לא ממלא את הפונקציות איבר אחר יחפה עליו.

שמיר לא מסכיםלדעתו מדובר בפרוייקט פוליטי – העליון לא "נשאבלואקום אלא יש לו תפיסת עולם מחושבתהעליון תופס את עצמו כמי שצריך לקחת על עצמו תפקידים שלטוניים כי הוא עושה את זה טוב יותר.

חלק מרכזי במאמר נוגע לארגז הכלים שביהמ"ש משתמש בו לקידום הפרוייקטהכלים האלה הם של מומחיות משפטיתביהמ"ש אומר שהוא אמון על ארגז הכלים המשפטי – לשמר ולפתח אותו. “אנחנו משפטניםאנחנו מקצוענים". הספר של ברק – שק"ד שיפוטי – הוא פיתוח תורה מדעית של שק"ד ע"פ הגדרתוהטענה היא שארגז הכלים הזה הולם לבניית חברה טובה יותרבארגז הכלים מופיעים מושגים חדשים בפסיקהמאוטנר נותן משקל מרכזי לאופן שבו העליון מתפעל את מושג תו"לחו"ח עצמו הוא בין היתר תוצאה של מאמץ של ברקמאוטנר מכנה את המושגים החדשים האלה "מושגי שסתום" – הם מזמינים שק"ד שיפוטי רחב.

המאמר של שמיר מתיחס למושג הסבירותהמושג היה קיים בדיבור המשפטי לפני שנות ה-80 אבל לא ככההתחום המרכזי אליו נכנס המושג הוא המשפט המנהליהמושג הזה הוא אחד האמצעים של הדוקטרינה שבאמצעותם ביהמ"ש הרחיב את אחיזתו המשטרית – התפעול של המושג איפשר הרחבת סמכות לביהמ"ש באמעצו תהערבות בשק"ד של מנגנונים אחריםדוגמהפרשת גינוסרברק היה בדעת מיעוט שאסור לתת לגינוסר חנינה לפני המשפט בפרשת קו 300. הוגש בג"צ על המינוי של גינוסר למנכ"ל משרד השיכון בטענה שהחלטת הממשלה היא בלתי סבירההיועמ"ש של הממשלה מכנס אותה שנית לדיון מהותי בשאלת עברו הציבורי של גינוסרלאחר מכן מחליטים בכל זאת למנות אותולמרות זאת ברק פסל את ההחלטה בטענה שאמון הציבור במשרד השיכון יתרסק והחלטת הממשלה בלתי סבירה באופן קיצונילטענת שמיר זאת הוכחה לכך שביהמ"ש הוא שותף פעיל בהצגת מקבלי ההחלטות כלא ראוייים לאמון – כל ממשלת ישראל היא בלתי סבירה באופן קיצוני.

האמירה של ברק ש"הכל שפיטהיא דוגמה לאוריינטציה של מעמד חדש.

ביהמ"ש אקטיבי בעניני השלטון (למעט ביטחוןוזכויות אזרח ליברליות – וזה תואם את האינטרסים והשקפת העולם של המעמד החדשמי שלא נהנה מהעוצמה השלטונית של בג"צ הםהפלסטינים – ביהמ"ש לא נגן על זכויות האדם שלהםהחרדים – עימותים חזיתיים תוך כדי השפלה אישית של עובדיה יוסףעובדים – צמצום זכות השביתה.

יש שופט אחד שעומד בפני ברק – אילוןאילון אומר בפס"ד שרשבסקי שצריך לעשות הבחנה בין המשפט הציבורי ובין משפט הציבוריש דברים שגם אם אפשר לעבוד איתם בכלים משפטייםראוי להשאיר אותם למשפט הציבורחברה דמוקרטית היא כזו שיש בה כל מיני פורומיםבטענה הזאת מובלע שככל שביהמ"ש נע ממשפט הציבור למשפט ציבורי הוא עלול לאבד את אמון הציבור (בתהליך דיאלקטי). יש סכנה של מישפוט יתר.

טיעון נוסף של מאוטנר – כאשר בוחנים את הפעלת עקרון תו"ל בשנות ה-80 רואים שזה ניסיון להכניס מימד ערכי לתוך המערכת המסחרית נטולת החמלההבסיס הערכי הזה הוא סולידריות חברתיתההסבר למהלך הזה הוא שבשנות ה-80 הגיעה לישראל הכלכלה החופשית והתעצמות השוק הפרטימה שהעלה טענות שהחברה מאמצת את הדפוסים הוולגריים ביותר של האתוס הקפיטליסטינחלש האתוס הקולקטיביסטי בחברה הישראלית-יהודית ומתחזק האלמנט האינדיבידואליסטימאוטנר אומר שביהמ"ש מנסה לעמוד בפרץזה טיעון מעניין כי הוא לא תואם את תיאוריית המעמד החדשכיוון שע"פ התפיסה שלה ביהמ"ש היה אמור לקדם את האתוס האינדיבידואליסטי.

המאמר של קמיר

הטענה העקרונית שלה היא שבשנות ה-80 משתנה הלכת הרשלנות בדיני הנזיקין ואח"כ גם במשפט הפליליעד שנות ה-80 הדוקטרינה היא אנגלית ואח"כ בהשראת ברק מתעצבת דוקישראלית מקוריתשלטענת קמיר היא ההפך הגמור.

המשפט האנגליעוולת הרשלנות מורכבת מ-4 תנאים מצטבריםהתנהגות בלתי סבירה של הנתבעההתנהגות הופעלה כלפי התובענגרם נזק בר הוכחה וכימותאם התנאים התמלאו השופט צריך להחליט האם רצוי מבחינת מדיניות שיפוטית להטיל אחריות על ההתנהגות.

ההלכה הישראליתעוולת הרשלנות מכילה אלמנטיםהאם קיימת חוב"ז של המזיק כלפי הניזוק (הבחנה בין מושגית לקונקרטית); האם הנתבע הפר את חוב"ז (סטה מסטנדרט הזהירות); האם נגרם נזקקמיר טוענת שהמודל כולל גם מהלכים נוספיםיש מעין חזקה של חוב"ז מושגיתהשאלה האם אמצעי הזהירות סבירים כפופה לשק"ד של ביהמ"שחזקת התרשלות – הנחת העבודה היא שהנתבע גרם לנזק.

למה המודלים הפוכיםההלכה האנגלית מתחילה בשאלה האם מדובר בהתנהגות סבירה או לאהתנאי האחרון של ההלכה אמור לגדר אותה – האם ראוי להטיל אחריותחוב"ז היא הבולמת – יכולה לשים סייג להתרשלותבגישה הישראלית מתחילים בשאלת החובההיא המנוע של העוולה.

למה זה ככהקמיר מציעה פרשנות מסויימתשמעוגנת באופן שבו ביהמ”ש תופס את עצמו מול החברה הישראלית.

קמיר מנסה לחשוב בצורה עממית על המופעים של התרשלות – זאת התנהגות של "יהיה בסדר”זה מתקשר לה לאתוס של ה"סמוך”המצב המשפטי של התרשלות הוא אחד הגילויים של התנהגות סמוךמה שקרה לסמוך יכול להסביר מה שקרה לרשלנות.

יש הכרה בכך שהתרבות הזאת קיימת ובכך שהיא לא בסדרקמיר מסבירה את עליית ונפילת תרבות הסמוך וגיבור הסמוך (מי שמגלם את האלמנטים של התרבות). התיאוריה הסוציולוגית שנמצאת אצלה ברקע היא מעבר מקולקטיביזם לאינדיבידואליזם בשנות ה-80. שורשי תרבות הסמוך הם בתקופה המכוננת לפני 48, ושם פעל אתוס קולקטיבי חזקבמקביל האווירה התרבותית היתה שהפרוייקט הציוני הוא אפשרי אבל בתנאים בלתי אפשריים – הוא לא רציונליבאווירה הזאת התנהגות סמוך הפכה להיות סימן היכר לתרומה לקולקטיבזה הפך לערך (למשל ההעפלה). ההתנהגות מועלית על נס כיוון שהיא בהקשר הקולקטיביסטיכל עוד תרבות הסמוך נראית מצליחההיא מצליחה.

ב-73 תרבות הסמוך קיבלה מכה שממנה היא לא התאוששההמלחמה תפסה את הציבור השאנןהדברים לא עבדו כמו שצריךברגע שהיא לא עובדתהיא נתפסת באור שליליבמקבילנחלש האתוס הקולקטיביסטי בכלל בחברה הישראליתהחברה עברה לאתוס הקולקטיביסטי וגיבורי התרבות עוברים אינדיבידואליזציהגיבור הסמוך החדש מתנהג באופן רשלני אבל לטובת עצמותרבות הסמוך לא נעלמה אבל הפכה למגונה.

ביהמ"ש יוצאים למלחמה בסמוךביהמ"ש לוקח על עצמו תפקיד חינוכיהיא מראה שההלכה החדשה מחמירה עם הנתבעהשינוי בהלכה מבטא את התפיסה העצמית של ביהמ"ש ככזה שיכול לשנות את הסמוך וגם םירוש ל ביהמ"ש הישראלי את החברה כתרבות סמוךהצבת שאלת חוב"ז כאלמנט הראשון בדוקטרינה מעידה על כך שביהמ"ש מניח שאנחנו כציבור לא יודעים מה נורמות התנהגות סבירותהשאלה הראשונה בהלכה האנגלית מניחה שכעניין שבשגרה אנשים יודעים מהי התנהגות בלתי סבירהרק אם אין קריטריוניםצריך קודם כל לנסח את הסטנדרט.


לשבוע הבא - לקרוא לשיעור 9 ולא 8

אין תגובות: