23 במאי 2009

מנהלי - 20 במאי

יכולים להיות מקרים בהם ההתנערות של הרשות מהפעלת שק"ד יכולה להיות סותרת את תקנת הציבור וזאת לא תהיה שאלת השתחררותבמובן הזה הלכת בלבן לא בוטלה לגמרי אלא שתחומי התחולה שלה צומצמוהעירייה לא יכולה להאציל שק"ד מהותילמדנו את זה גם בדיני אצילת סמכויות.

משמעות הלכת ההשתחררות

שאלת הצידוק להשתחררות היא קריטית למשמעות של ההלכההבעיה היא שלא ממש ברור איך ביהמ"ש מפעילים את הלכת ההשתחררותהסיבה היא שההלכה מגיעה להכרעה בבימ"ש במקרים נדיריםאפשר להגיד שאם יש כ"כ מעט מקרים אז לא פונים להלכה הזאת וזה טובאבלברוב החוזים שהרשויות עושות יש סעיפי השתחררות חוזייםגם כשכבר מפעילים את ההלכה התיקים מועדים במיוחד להסתיים בפשרההסיבה היא ששני הצדדים נמצאים בחוסר ודאות לגבי פסה"ד וכדאי להם להתפשרלרשויות יש אינטרס שלא יתקבלו תקדימים.

פס"ד הקיימים מראים גישה מאוזנת ורף גבוה יחסית להפעלת הלכת ההשתחררותמה שנותן מידה ראויה של הגנה על המתקשריםאנו נתיחס למצבים שהם הרשות מתיחסת לחוזים עם אופי כלכלי-עיסקייש גם פסיקה על השתחררות מעסקת-טיעון ע”י הפרקליטותבפסיקה שעסקה בנושא הזה ביהמ"ש אומר שזה כמו השתחררותלדעתההשיקולים של עסקאות טיעון הם ייחודיים ולכן לא בטוח שאפשר להשליך.

פס"ד מ"י נאינג'ינר פבר – על רקע פינוי סינימ"י עשתה חוזה עם פבר לפירוק תשתיתאחרי שנחתם החוזה המדינה מכרה את התשתיות לכח הרב לאומי שהיה אמור להתפרס שםזה בהחלט יותר אטרקטיבי מבחינת המדינה – במקום לשלם מקבלים כסףזה טוב לסייע לכח הרב-לאומיביהמ"ש קבע שכאשר ההשתחררות באה לשרת אינטרס חשוב של המדינהגם כאשר יש אינטרס כלכלי לצידההיא מותרתשאלה לאחר פסה"ד היא מה אם זה רק כלכליבסופו של דבר המדינה הפסידה היא שהתברר שהיא ניהלה את המו"מ עם הכח הרב לאומי במקביל למו"מ עם פבר.

פס"ד קופ"ח נעיריית ב"ש – קופ"ח הקימה את סורוקה בב"שלב"ש היה אינטרס לתמרץץ את קופ"ח בעירולכן העירייה תהחייבה לתת לקופ"ח הטבות כספיותלאחר 30-40 שנהלעירייה נמאס לתת את הפטור מארנונהולכן היא ביקשה להשתחרר מהחוזהצרכי הציבור – הצורך להתשמש בארנונה לטובת התושביםלקבל טענה כזאת יגיד לכל מי שמתקשר עם רשות שלטונית מאד את הוודאות שלולכן הטענה נדחתה – מצוקה כלכלית של רשות כלשעצמה היא לא טעם להשתחררותברק-ארז מציעה לקרוא את פסה"ד בצורה יותר זהירהקופ"ח היא גוף דו-מהותי ולכן המשמעות של העלאת ההשתחררות היא העברת הגרעון ממקום אחד למקום אחר בתוך המדינההעירייה לא הצביעה באופן חזק ומשכנע על הקשר בין הצורך הכספי להסכם עם קופ"ח.

ההקשר הכלכלי יכול להיות יותר משכנע למשל לגבי החלטת ממשלת רבין להפסיק התקשרויות עם קבלנים לבנייה בשטחיםמעבר לעניין הפוליטייש פה טענה כלכלית רצינית של שינוי סדר העדיפויות הלאומיאם טענה כלכלית לא תאפשר בסיס להשתחחרותאנחנו נמנע ממשלה חדשה ליישם מדיניות חדשה.

פסה"ד העדכני ביותר הוא פס"ד רגבהיה פה פוטנציאל להערכת הטענה הכלכלית כיוון שהמחיר של המסכות עלה באותה תקופה (הבדל עצום בין הסתמכות לציפייה). אם המדינה היתה אומרת – אנחנו יכולים לקנות מסכות בחו"ל אבל זה יעלה לנו עוד17$ למסיכה – היה יכול להיות מענייןאבל עובדתית לא היה סיכוי להשיג מסכות בשוק העולמי מספיק מהר.

הלכת ההשתחררות יכולה להיות כלל-רקע לפרשנות חוזים באופן כללי.

סעדים

נניח שהרשות הצליחה להשתחרר עם הצדקהבהלכת בלבן לא היה שום סעדאופציית האכיפה יורדת מהפרק.

הנטייה היא להכיר בזכות המתקשר לקבל פיצוייםאחרת לא נעשה שום מהלך מאז בלבןהנטיה להכיר בפיצויים נזכרת בפס"ד מילרהשאלה היא איזה פיצוייםבמקרה של חוזה רגיל נותנים פיצויי קיוםלדעת ברק-ארז כנראה שהפיצויים יהיו רק חסרון-כיס.

השיקולים העקרוניים לכך:

  • סימבוליתשלום של פיצויים רגילים מעביר מסר שהרשות עשתה משהו לא בסדר.

  • מעשיאם רשות תדע שהפעלת כלל השתחרררות היא תשלום פיצויים מלאיםהיא לא תשתחרר מהחוזהאנחנו לא רוצים ליצור הרתעת יתר מהשתחררותוההנחה היא שיש נסיבות בהן ההשתחררות רצויה.

אבל למה אין הלכהביהמ"ש מעדיף להשאיר עמימותבפס"ד רגב ניתן פתרון רק לעובדות בלי להכריע בנושא העקרוניפסה"ד קבע שמדובר בהפעלה של הלכת ההשחררות בנסיבות דמויות-סיכוללכן גם הפיצויים היו ע"פ סיכול.


הבטחות מנהליות

הבטחה היא מוסד די דומה לחוזהבמשפט הישראלי להבטחה ח"צ אין מעמד משפטילמרות שיש חוזים דומיםלמשל חוזה מתנה או הצעה מזכהאבל בחוזה מתנה יש הנחה של דו"צהאם למרות זאת יש תוקף משפטי להבטחות של רשויות?

טיעונים עקרוניים בעד מתן תוקף להבטחות של הרשות:

  • הגינות ואמון

  • מגבלה על הכח של הרשות

  • הרתעה מפני הבטחות פזיזות של הרשות

חסרונות:

  • לא מתמרץ אנשים ללכת לכיוון החוזי – השיקול הזה תלוי בסוג ההבטחה.

  • עלול להיות מחיר מבחינת האינטרס הציבורי

  • כבילת שק"ד של הרשות

ההלכה המכוננת היא פס"ד סייטקס – הבטחה של משרד המסחרר והתעשיה לסיוע ליצואניםהמשרד חזר בו מטעמים כלכלייםמפסה"ד עולה בברור שהעותרות לא חלמו לקבל את הסעד של קיום ההבטחהאלא ניסו לקבל ה שתק – הן שינו מצב לרעה על בסיס הסתמכות ורצו שהרשות לא תוכל להשתחרר מההבטחהביהמ"ש ביסס את פסה"ד על חובת האמון של הרשותיחסי האזרח והמדינה מבוססים על תו"ל והגינותההבטחה היא מחייבת אם היא עומדת במספר תנאי תוקף:

  • שאלת הסמכות של נותן ההבטחה בעת מתן ההבטחה ומועד המימוש

  • ההבטחה ניתנה בנסיבות בהן היא נתפסה כמחייבת

  • אין צידוק חוקי לשנותה או לבטלה – מזכיר את הלכת ההשתחררות

יישום ההלכה

ב-10 השנים הראשונות לאחר פס"ד סייטקסלא יישמו את ההלכה בלי לבטל אותההשופטים חששו שיישום ההלכה יביא להצפת תביעותלאחר מכן זה השתנה.

פס"ד דישון – דישון הוא מושב בצפון שקיבל הבטחה ממשרד החקלאות למכסות גידול עופות לפיטוםהמושב השקיע כדי לעבור לגידול פטמים ומשרד החקלאות מודיע שיתנו להם רק 17% מכסותהסיבה היא ירידת הביקושים לפטמיםביהמ"ש קיבל את הלכת ההבטחה המנהליתלא היה צידוק חוקי להוריד להם כ"כ הרבה מהמכסהיש פה פגיעה מאד חמורה במושב והיתה הסתמכות – למרות שאלה לא תנאים שמוזכרים בהלכה המקוריתאמון הציבור לכאורה אינו קשור להסתמכות.

היום טענות של הבטחה מנהלית יתקבלו גם בלי הנסיבות החריגות של הדישון.

פס"ד אלגרבלי – עיריית רחובות נתנה הבטחה להורים שיתנו הסעות לילדים שלהם שגרים רחוק מביה"סלמרות שאין זכאות להסעותהעירייה לא נתנה הסעה בטענה שאגד תגברה את הקוויםביהמ"ש ממש נכנס בעירייה ומקבל את טענת ההורים מטעמי אמון הציבורכאן לא היתה הסתמכות כלכלית משמעותית.

פס"ד קלחמן – ביהמ"ש לא יאכוף הבטחה אם היא ניתנה בחוסר סמכות או שהיא פוגעת באינטרס הציבוריהיה מדובר בתרגיל מקובל בחה"א שבו הטייסים חתמו על התחייבות לשירות קבע לפני פעולהכך שאם הם ימותו אז יגידו שהם בדיוק התכוונו לחתום קבעכשעלו על זה הצבא לא היה מוכן לכבד את ההתחייבותואלמנות עתרו לאכוף את זההעתירה לא התקבלה – היא ניתנה בחוסר סמכות ואכיפתה תביא לפגיעה בשיוויון ובמנהל התקין.


תמיכות מנהליות (סובסידיות/מענקים/כספים ייחודיים)

גם את פס"ד סייטקס אפשר לקרוא כהבטחה לתת תמיכה.

התמיכות הן אמצעי עיקרי של הממשלה לקדם מדיניותעל רקע כלכלי או חברתי ותרבותי.

סמכות

התשובה לשאלת הסמכות מאד לא ברורהבמשך שנים הענקת תמיכות נעשתה לא ע"ב מקור מוגדר אלא תפיסת סמכות כלליתאיך זה מסתדר עם חוקיות המינהלאפשר להגיד שזאת סמכות שיורית של הממשלהזה לא מפריע כי השלטון מיטיב ולא פוגעמה אם העירייה נותנת תמיכותאפשר להגיד שזאת סמכות עזר של העירייהלצד זאת יש חוקים שמסדירים הענקת תמיכותחוקים של ענפים חקלאיים מסויימיםחוק עידוד השקעות הון.

פס"ד שמעוני הביא לערעור של הלגיטימציה הזאתתחילת יישום תוכנית ההתנתקות לפני החוקהממשלה אמרה שמי שיתפנה מרצון יקבל מקדמההמתנחלים טענו שזה לא חוקי לתת כספי מקדמותשהם תמיכהללא חוקהעתירה נדחתה ע"ב ההלכה שמכירה בכך שהסמכות השיורית היא בסיס לתמיכותחשין בדעת יחיד מביע חוסר שביעות רצון מהענקת הטבות נרחבות ללא עיגון חוקיאך לא מתערב כיוון שמדובר בהסדר ביניים עד שיהיה חוק.

פס"ד ועדת המעקב – תמיכה לאזורי עדיפות לאומית שבמקרה לא כוללים יישובים ערביםלמדנו אותו בהקשר של חוקיות המינהלהתעוררה השאלה מאיפה יש לממשלה סמכות לחלק הטבות מפליגות בלי חוקחשין מוסיף נימוק אלטרנטיבי לזה של ברק (טעמי שיוויון) – אי אפשר להתבסס על הסמכות השיורית של הממשלה להענק תמיכות בדברים שהם בגדר הסדרים ראשוניים.

ההלכה היא שהממשלה יכולה להשתמש בסמכות השיורית לחלק כספי תמיכותאבל אם מדובר בתוכנית תמיכות גדולה ונרחבת היא צריכה חוקברק-ארז לא בטוחה באיזו מידה הממשלה הפנימה את ההלכה הזאת.

לגבי תמיכות למוסדות ציבור/כספים ייחודיים – נראות יותר חשודות לשחיתותעל רקע נחקק ס' 3אלחוק יסודות התקציבהסאומר שחוק התקציב השנתי צריך לקבוע בצורה מפורשת את הוצאות הממשלה לתמיכה במוסדות ציבורולפרט בנפרד את היקף התמיכה בכל סוג של מוסדותזה אומר שמבחינת סמכות התמיכה צריכה להיות במסגרת חוק התקציב השנתי

אין תגובות: