9 במאי 2009

חופש הביטוי - 7 במאי

כשאנחנו מנתחים באיזה אופן השיח הציבורי אמור להיות רציונלי מצד הדובראנחנו נמצאים במקום הכי סוער של הדיוןהסיבה היאא שאנחנו נדבר על היכולת לנסח טיעון שיטתילקבל ביקורתלהכיר בעובדה שיש טיעון נגד ולהתמודד איתו – במילים אחרות זהו שיח בתנאי מעבדהזה ה- IDEAL SPEECH SITUATION שהברמס מדבר עליו (במאמר של פוסט) – כל כח שהוא נמצא מחוץ ל"בועהמלבד כוחו של הטיעון הטוב יותרברור שזה לא ריאלילא נדון גם בשאלה האם אפשר בחברה הטרוגנית לנתק את הדובר מהקשרודיברנו על זה כבראנחנו גם לא רוצים לנתקנדבר על זה בהמשךכלומר – הרציונליות פגומה בהגדרהוככה אנחנו רוצים אותההסיבה שבגללה אלמנט הרציונליות נגוע היא אלמנט ההשתתפות שהוא הכרחי לא פחות לשיח הציבוריכיוון שאנחנו רוצים להזמין נקמבט שונות לשיח אנחנו מוכנים לקבל רציונליות פגומה מלכתחילה.

איך זה משתקף בניתוח של פוסט?

המאמר של פוסט נכתב על רקע אחד פס"ד האסלר נפולוולפולוול קרא לעצמו "מנהיג הרוב המוסרי בארה"ב". היתה לו "פרודיה מתמשכתשל יחסים עם האסלר (מגזין פורנו). האסלר פירסם קריקטורה על פולוול שכתוב בה "על הפעם הראשונה שלישבה הוא אומר ששכב עם אמא שלו אחרי שהיא ירתה בכל הגברים בעירביהמ"ש היה שמרני והוא התגייס לטובת האסלר בשם חופש הביטויזה המשך של ה"מסורת". דווקא בגלל שזה בוטה זה מוגןדווקא בגלל הפער בין הערכיםביהמ"ש מבקש להיות ניטרלי ולא לקבוע איזה ערכים ראויים לגינוי ואיזה להגנה.

פוסט מקשר את זה לפס"ד כהן נקליפורניה – מבקר שנכנס לאולם עם כתובת FUCK THE DRAFT וביהמ"ש החליט שצריך להגן על הדוברביהמ"ש קבע שבחברה הטרוגנית הוא לא צריך לקבוע אם מותר להגיד את זההקישור נמשך ל-1940, פס"ד קנטוול שבו אחד מעדי יהווה נתבע בעוולה נזיקית של הפרת שלום הציבור בגין העלבת הכנסיה הקתוליתביהמ"ש הגן על הדובר וקבע שבדת ופוליטיקה יש מחלוקות עמוקות וחופש הביטוי חיוני בחברה הטרוגניתכלומר עצם העובדה שיש חברה הטרוגנית עם תת-קהילות על בסיס ליברליביהמ”ש יהיה ניטרלי.

הקו המחבר בין פס”ד האלה הוא ניטרליות לא רק בשוק הרעיונות אלא בשוק הקהילות.

הבעיה מתחילה כשמבינים שהרעיון המרכזי של השיח הציבורי לא יכול להיות רק ההגנה על סט ערכים מסוייםהרעיון של השיח הציבורי נשען על “ציבורי” איזשהו מכנה משותףביהמ”ש לא יכול רק להגן ולהשאר ניטרליאחד המבחנים לשרידותה של חברה דמוקרטית הוא הניסיון ליצר שיח ולגשר על התהום בין המגזריםצריך להניח גם שיש רצון בין תתי-הקהילות לייצר שיחההבנה הזאת סותרת את הרעיון של הגנה-בלבד.

פוסט אומר שהרעיון של קהילה הוא היכולת של אנשים לקיים שיח מעבר לגבולות התרבויות השונותצריך שיהיו קבוצות שונותשיהיה רצון לתקשרמינימום של מכנה משותףסיבה לאנשים לחרוג מהקהילהקני מידה משותפים להערכה של השיחצריך למצוא איזון בין רצון לקונצנזוס להעידר קונצנזוס.

בחברההטרוגנית עם שלטון שמחוייב לניטרליותהרעיון של חופש הביטוי כ”מגן” יעזור ליצור חלל מוגן שבו מתצבע השיח ואין כניסה לתרבות השלטתלזה פוסט קורא CRITICAL INTERACTION – הימנעות של המדינה מכפיית ערכי הקבצה השלטת על השיחהמדינה יכולה לאכוף רק סובלנותואסור להל השתיק דיור על בסיס דיעה קדומה מה ראוי ומה לאחוסר ההתערבות אל נובע מניטרליות או מנימוסאלא כי חייבים לאפשר ללא-רציונלי להפוך לרציונלילהפוך סדרי עולם.

אבלהמטרה שלנו היא לא לאפשר פטפטתאלא לייצר תחושת ציבור ולייצר גשר בין התרבויותאנחנו רוצים לייצר דעת קהלזה לא יתאפשר בלי אכיפת כללי שיח מינימלייםפוסט קורא לשיח הזה RATIONAL DELIBERATION. הכללים האלה נקראים CIVILTY RULES.

הבעיה היא שאם אנחנו רוצים לאפשר שיח אמיתי על פי כללי משחק מינימלייםאנחנו מזמינים חזרה למשחק את אותן נורמות שהתנגדנו אליהן מתלכתחילההרי המדינה היא זו שתקבע את כללי המשחקהקבוצות הדומיננטיות ישפיעו על קביעת הכללים.

זה אומר שכדי שחופש הביטוי ישרוד הוא צריך לחתור תחת עצמו- - זה הפרדוקס של השיח הציבורי.

הפאזה החיובית היא השתקפות של היסוד האוטונומי והשלילית של היסוד הקולקטיביסטי.

פוסט מדבר על הסתירה האינהרנטית בין הפרט לקהילה שנמצאית במושג של חופש הביטויובמילים אחרות בין חירות לשיוויון.
הויכוח העמוק הוא בין רציונליות להשתתפותזה אוותו ויכוח שאנו דנים בו.

נעבור לנדבך השלישי של השיח הציבורי – השתתפות

לפי המודל הדמוקרטיאנחנו מדברים על תפיסה רפובליקנית חזקה של דמוקרטיהשביסודה הגדרה עבה של מושג האזרחותהשלטון הוא פרוייקט של העם והשיח הוא אלמנט מרכזי בפוליטיקההתפיסה היא של שיחה מתמשכת של כולםשמשמש להגדרת העמדות והיעדים של החברהזה קשור לתפיסה של שיוויון שהוא מעבר להזדמנות שווההשיח ההשתתפותי מניח שלעשירים אין יותר כח מלאחריםיש אלמנטים לא שיוויוניים שנשארים בשיח – הרטוריקהמוטיבציהייתרון למשכיללרעיון ההשתתפותי של השיח הציבורי יש מחיריש לנו חשיפת יתר למי שיותר פעלתןמשכיליפהכריזמתיהעלות הזאת בלתי נמנעת אם רוצים לעשות שיח כמה שיותר פופולריאנחנו מעדיפים דיון מעניין על פני שיח שיוויוני.

לסיכום – יש סתירה בין האלמנטים של מידערציונליות והשתתפותלהשתתפות יש מחיר במונחי שיוויון ורציונליותהאינטגרציה של האלמנטים יכולה לחתור תחת התוצאה או להעצים אותהמידע הוא תוצאה של השתתפותרציונליות היא תוצאה של מידעדיון רציונלי מעצים את עצמויש התנגשות בין רציונליות להשתתפות שהיא השתקפות של כל מה שאנחנו מדברים עליוזה שיקוף של הסתירה בין הרעיון האוטונומי לרעיון הדמוקרטי של חופש הביטויההשתתפות קריטית לרעיון הדמוקרטי ומזיקה לרעיון הרציונליכל זה חלק מהטיעון הדמוקרטי של חופש הביטוי – כלומר המאבק נמצא בתוך הטיעון הדמוקרטי ולא רק בינו ובין המובן האוטונומי.

אין תגובות: