9 במאי 2009

משפט וחברה - 5 במאי

תפקיד המשפט בעיצוב זהויות קולקטיביות

המאמר של פלד

אחד הדברים שמיחדים את המאמר של פלד הוא שהוא עוקף את הדיון הקלאסי בשאלת המשמעות החוקתית של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטיתהוא אינו מתענין בשאלה האם זאת סתירה או שניתן ליישב אותהמה זה יהודית ומה זה דמוקרטיתפלד אומר שהדיון הזה לא מוביל לשום מקום ולכן הוא מציע מודל מחשבתי אחרהשאלה שהוא מתעניין בה היא דפוס האזרחות בישראלבשביל לדבר על דפוסי אזרחות הוא מסביר קודם על המחשבה הפוליטית הקלאסיתהטענה שלו היא יש סודי אזרחויות שנובעות מתפיסות עולם שונותליברלית ורפובליקנית.

  • המודל הליברלי של אזרחות – האלמנט הבסיסי הוא איך התפיסה הליברלית רואה את החברה – החברה כאוסף של יחידיםהיחידים הם אוטונומייםבעלי רצון חופשימובחנים זה מזההאינדיבידואל הוא במרכזהעקרון השני הוא תפיסת המדינה כריבון הפוליטי.התפיסה הליברלית מחייבת נייטרלית מבחינה ערכיתהוגים ליברליים לא מכחישים את העובדה האמפירית שיחידים נוטים להתקבץ סביב כל מיני קריטריונים (תרבותשפה,לאוםדת). הקולקטיבים הם חלק חשוב במה שנותן ליחידים את זהותםהליברלים אומרים שזה לא אמור לעניין את המדינההמדינה מחייבת להגן על האוטונומיה של היחידים ואסור לה להעדיף התקבצות מסויימתהעקרון השלישי – האזרחות היא עניין אישי שנגזרת משייכות למסגרת המדיניתקודם יש מדינות ואח"כ יש אזרחות (למשל האם האדם נולד או היגר). המדינה קודמת לאזרחותזה המודל הנפוץ במערב אירופה וארה"ב במאה ה-18.

  • המודל הרפובליקני – זה מודל עתיק יותרתפיסת החברה – בני אדם לא מוגדרים כיחידים, הם תמיד נולדים לתוך הקבציםזה קרוב לגישה המרקסיסטיתאיפיון יסודי של ההקבצים האלה הוא שהן קהילות טוב משותף – החברים בקהילה חולקים תפיסה עמוקה ביחס ל”מהו הראוי” והם רואים עצמם תורמים לטוב המשותףלאום הוא דוגמה לקהילה כזוהלאום קודם למדינה ויוצר אותהמדינה מביאה לידי ביטוי פוליטי קהילת טוב משותף מסוייםתכלית המדינה היא להגן ולקדם את הטוב המשותףאזרחות אינה אוטומטית מתוקף שייכות למסגרת פוליטית אלא באופן מהותי הנכונות לתרום לטוב המשותףיש2דפוסים של אזרחות רפובליקנית:

    • רך – כל אחד יכול להצטרך לקהילת הטוב המשותף ולהיות אזרחהתנאי לקבלה הוא האם האדם מוכן לתרום לטוב המשותף.

    • קשה – חברות בקהילהכלומר אזרחותהיא לא ענין של בחירה אלא של קריטריונים א-פריורייםלמשליליד הקהילהזה נקרא אזרחות אתנו-רפובליקנית.

הטענה שלו היא שבישראל לא קיים משטר אזרחות אחד אלא שניים במקבילליהודים יש משטר אתנו-רפובליקאיהמדינה היא תוצר של הלאוםהיהודי נבחן בין השאר במונחי התרומה לטוב המשותף – למשל האם עשה צבאהדוגמה הקלאסית במשפט היא חוק השבות – מי שיהודי חבר בקהילה ואין מבחני כניסהעבור הערבים פועל משטר האזרחות הליברליהיחס לערבים הוא כאל אזרחים שווי זכויותאבל רק כיחידיםהוא בעצם מתעלם מהשאלה האם הערבים מופלים לרעההערבים אינם חלק מקהילת הטוב המשותףולהם עצמם אין קהילת טוב משותף אלא אם הם רוצים להתקבץ זה עניינם הפרטיפלד מסיק שביהמ"ש מתיחס תמיד ליהודים אזרח ישראל כחלק מקקולקטיבגם אם הדיון הוא באינדיבידואלולערבים הוא מתיחס כיחידים שווי זכויות.

רואים יפה את המודל של פלד – פס"ד ראם מהנדסים נעיריית נצרת עיליתהמערערת היא חברת בנייה ערבית שהקימה שכונה חדשה ביפיע שליד נצרתהיא רצתה לתלות מודעות פרסומת לשכונה בנצרת עיליתהיא צריכה לבקש רישיון מהעירייההעירייה לא נתנה רישיון בטענה שחוק עזר עירוני קובע שכל המודעות צריכות להיות כתובות 2/3 בעבריתוהמודעה שלהם היתה כולה בערביתהחברה טענה שפוגעים להם בחופש הביטוי והפסידו ולכן ערערו לעליוןפסה"ד ביטל את חוק העזרההנמקות המהותיות של ברקמתחיל בדיון בעקרון חופש הביטויחופש הביטוי כולל את השפה שבה מדבריםהלשון היא המכשיר באמצעותו ניתן ביטוי לחופש הביטויזהו כלי חשיבה ולא רק כלי תקשורתמעבר לכךהלשון והביטוי הם אותו דברלאחר מכן ברק דן באינטרס הציבורי בלשון העבריתלשון היא כלי ביטוי לאומי ונכס תרבותיבעצם – לשון אינה עניין ליברלי אלא חלק ממה שבונה קהילת טוב משותף. “נשמתה של מדינת ישראל". מכאןיש אינטרס ציבורי בלשון העברית (הנחת מוצא שאנו יודעים מיהו הציבור). המהלך הבא – איזון בין חופש הביטוי לאינטרס הזההוא מתיחס לפרט שרוצה לתת ביטוי לזהות שלא בשפה שאינה עבריתבמקרה זה גובר חופש הביטויכאשר סמכות הרשות הלשטונית הוא לתפקידי שיטור כמו קיומו של לוח מודעות עירוני שעליו פרטים מבטאים את הרצוי להםהאינטרס של הפרט הוא בעל עוצמה גבוהההשיקולים התומכיםבישראל יש מיעוט ערבי ששפתו ערביתישראל מכבדת את השימוש בשפהמדובר פה בביטוי אישיערך מרכזי בשיטת המשפט הוא הסובלנותמשקל האינטרס הציבורי אמור להשתקף במעמדה בחברה הלכה למעשההיום לא צריך להגן על העברית כי היא מבוססת דיהניתן לראות את הדמיון הליברלי של העיברית והרפובליקני של הערביתהרי ברור שבאותה מידה היה אפשר לאזן בין האינטרס הציבורי של הלשון העברית לאינטרס הציבורי של הלשון הערביתהאיזון שברק עשה הוא אינטואיטיבי.

אפשר היה לחשוב על מדינה שמחוייבת ל-2 קהילות טוב משותף – יהודית ופלסטינית – מדינה דו לאומיתברור שזה לא מציאותי בעתיד הנראה לעיןאפשר היה להחליט שאנחנו הולכים על משטר ליברלי – המדינה ניטרלית מבחינה ערכית – מדינת כל אזרחיהגם זה לא נראה סביר.

לסיכום – בישראל יש משטר אזרחות כפולוזה לא קשור לשאלת ישראל-יהודית-דמוקרטית ולשאלת האפליההמשטר הזה ממצב את הערבים כזרים מבחינת המעמד האזרחי שלהםדווקא משטר ליברלי שפועל לצד משטר אתנו-רפובליקאי מייצר זרות וניכור כזהות קולקטיביתזה מצב מבני – גם אם לא תהיה אפלייה תהיה זרות וניכור.

פלד מציע ארגז כלים מושגי אחר מזה של יהודית/דמוקרטיתאפשר להשתמש בו בניתוח של פס"דזה לא אומר שכל הפסיקות עולות בקנה אחד עם המודל הזה.

פלד אומר שהמשפט יכול להיות זירה מעניינת לבירור האופן שבו מוכחשת/מיוחסת זהות קולקטיביתפס"ד ראם הוא דוגמה למקרה בו המשפט מתקשה לפתח זהות קולקטיבית והוא גם לחסום את ההתפתחות שלהצריך לסייג – יש הבדל בין הקיום האמפירי של קולקטיב למידת ההכרה/אי הכרה בזהותגם כאשר המשפט מכחיש זהות קולקטיבית זה לא אומר שהיא לא תתפתחהזיקה היא בין שאלת זהות קולקטיבית והמעמד האזרחי.

המאמר של אספלנד

היא אנתרופולוגית של משפטהיא התחקתה אחר מאבק של שבט ילידים-אמריקאיים שלשם הקיצור יכונו השבטרוצים לפנות אותם מהשמורה בכלל הקמת סכראותו שבט חווה טרנספטר 60 שנה קודםהם מתנגדיםהיא מתארת תהליכים מעין-משפטיים – חקיקה קובעת מהן הפרוצדורות שצריך לנקוט כשמפנים אנשים מביתם לצרכי ציבורהיא מראה שבראשית הדרך הרגולציה לא לקחה בחשבון שאלות של זהות קולקטיבית – ההתיחסות היתה ליברליתכלכלנים בדקו מהו פיצוי נאות – תרגמו את הנזק למונחים כספייםאספלנד מתארת את הקושי של מערכות בירוקרטיות בכלל ומשפטיות בפרט להתמודד עם טענות שנשענות על הייחודיות של זהות קולקטיביתמה שמאפיין את הזהות הקולקטיבית היא תפיסה אחרת של קרקעזאת תפיסה שבכלל לא יכול להיות קניין פרטי בקרקעהיא מתארת את התהליך שבו חברי השבט עושים מאבק על הצורך לקחת בחשבון שאלות של זהות קולקטיבית במו"מ עם הרשויותהאלה היו מאבקים משפטיים ופוליטייםהשאלה לא היתה אם הם יזוזו או לא אלא על איך להתיחס אליהםהיא מתארת את האופן שבו המאבקים האלה הפכו את המשפט לפלטפורמה לחיזוק הזהות הקולקטיבית של השבט.

הזהות החלה להיות מתווכת דרך המאבק.

הטיעון אומר (בהקצנהשאין דבר כזה זהות קולקטיבית שקודמת למה שאנשים עושים כדי לתחזק אותהאין מהות כזאת ששמה "זהות קולקטיביתאו "לאום". מה שיש זה פרקטיקותכולל ייצור זיכרון ובניית תרבות שמתחזקת את רעיון הזהות הקולקטיבית ואת החוויהלכן טקסים חשובים לזהות קולקטיביתהם מייצרים ולא רק מאשרים את הזהותפרקטיקות שמתווכות בזירות משפטיות הן חלק ממה שעשוי לכונן זהות קולקטיביתבמאמר מתואר איך אנשים שלא היתה להם זיקה לשבט נשאבים לתוך המהלך.

המאמר טוען שהמשפט יכול להניע תהליכים חברתייםגם כשהוא מכחיש זהות קולקטיבית.

מאבקים משפטיים מצד אחד מחדדים את המתח בין שוויון זכויות במובן הליברלי לשיוויון אזרחי במובן המהותיומייצרים לטענת פלד ניכורמצד שניע"פ אספלנד יש למשפט תפקיד שלילי בהנעת תהליכים שמחזקים אצל קבוצה את התהליך הקולקטיביהמתח הזה יכול לחזק תהליכים של זהות קולקטיביתבכל מקרה נותנים למשפט מעמד מכונןמשפט יכול ליצור זהות ולא רק לשקףזאת השערה!

סיכום הקורס עד כה:

  1. דרך התיאוריה המרקסיסטית – כלים לפיתוח חשדנות כלפי רעיון האוטונומיה של המשפט. טענה שהמשפט משקף אינטרסים מעמדיים – ואולי עוד אינטרסים.

  2. היחס בין משפט ושינוי חברתי -

    1. מה קורה אחרי פסיקהמשפט כמשתרע מעבר לפס"ד

    2. חתרנות מול עימות גלוידרכים להשתמש במשפט

  3. משפט וזהויות קולקטיביות

  4. בשבוע הבא – היומרה של משפט לשמש כמכשיר להנדסה חברתית.

אין תגובות: