16 במאי 2009

מנהלי - 13 במאי

כאשר הרשות משלמת פיצויי ציפייה היא כאילו משלמת על העבודה פעמיים – כי זה בסיטואציה בה ההתקשרות בלתי הפיכה והעבודה כבר כנראה בוצעהיש בזה הרבה צדק מבחינת הפרטים המעורבים אבל משלם המיסים נפגעגרוניס בפס"ד קטימורה מפנה את תשומת הלב לבעיה ולכן מסתייג מהכללהוא לא מבטל אותו אבל גם לא ברור מה החלופה.


זכות העמידה

שאלת זכות העמידה היא כללית במשפט הציבורייש מדיניות של הרחבה הולכת וגוברת של זכות העמידהיש הבחנה בין זכות העמידה של משתתף במכרז למי שלא השתתף.

מי שהשתתף – הוא בעל אינטרס ונקהמוצא היא שהוא יכול לתקוף את המכרזאבל – האם יכול לתקוף את המכרז משתתף שיש לו הצעה פגומההגישה של הפסיקה המסורתית היתה שלא והיא נשחקה במשך השנים עד ביטולהבהתחלה צימצמו ואמרו שאם יש פגם בהצעה אבל לא אותו פגם תהיה זכות עמידהההלכה עכשיו היא שכל מי שהשתתף במכרז יכול לתקוף אותו – פס"ד אי איי אם אלקטרוניקסהשיקוליםגישה שאומרת שבעל הצעה פגומה לא יכול לתקוף את המכרז היא גישה של יעילות ש המשפט הפרטיאנחנו רוצים שמכרזים שהיתה בהם התנהלות מנהלית פגומה יבוטלו.

למי שהשתתף במכרז לא תהיה זכות עמידה משיקולים של השתק – נסיבות שבהן אדם לא העלה בזמן טענה שהוא ידע עליה.

זכות העמידה של מי שלא השתתף במכרז – ע"פ דיני המכרזים המסורתיים לא היתה זכות עמידההיום הגישה היא שמי שלא השתתף יכול להגיש עתירה.

  1. משתתף פוטנציאלי – למשלאם חברה שיש לה שנות ניסיון לא השתתפה במכרז שדורש 5, בעוד ההצעה הזוכה היתה עם שנים גםהגבולות של הכלל לא מאד ברורים.ההנחה היא שתהיה גישה רחבה.

  2. מי שמושפע ע"י תוצאות המכרז – גם אם הוא לא היה יכול להשתתף במכרזלמשל,דיירים מוגנים שהיה מכרז על הבית שבו הם גרים פס"ד אבו שינדיהסעד הוא ביטול המכרז/הצעה.

  3. עותר ציבורי – דוגמהמכרז בנושא הקמת תחנת כח חדשה שמאפשר להשתמש בפחם.עמותת אדם טבע ודין יכולה לעתורכלומר צריך להבין את זה במסגרת דיני העמידה באופן כללי.


הערהשאלת העיון יכולה להתעורר בצורה מאד חזקה בסיטואציות של תקיפת מכרזים.


השלב החוזי

על חוזה של הרשות חלה דואליות נורמטיבית.

חריגה מסמכות ו/או חריגה מתקציב – כאשר בחוזה יש פגם ברמת המשפט המנהלי אבל לא לקיים אותו תהיה פגיעה במשפט הפרטי.

סמכות – בכללים המנהליים הרגיליםפעולה בחוסר סמכות היא חסרת תוקף.

מהי סמכות להתקשר בחוזהההבחנה הראשונה היא בין הסמכות של הרשות עצמה לבין הסמכות הפרסונליתאלה שתי שאלות נפרדותועל מנת שתהיה סמכות התשובה לשתיהן צריכה להיות חיובית.

התשובה על השאלה האם יש לרשות סמכות נגזרת מהשאלה של מה מותר לרשות לעשותלרשות השידור אסור לעשות חוזה להקמת שדה תעופהמה שאסור לרשות לעשות היא לא יכולה לעשות באמצעות חוזהדוגמה אמיתיתפס"ד ימק"א – חוזה שעשתה עיריית ירושלים עם ימק"א להקמת פרוייקט חדשעיריית ירושלים רצתה לעשות את זה זול לימק"א כדי שלא תעבור למזרח העירהחליטו שבמקום שימק"א תשלם היטל השבחה היא תקצה לעירייה מקומות חניה וכיתות גןהתנועה לאיכות השלטון הגישה עתירה נההסכםאחת הטענות שהתקבלה היתה שאין לעירייה סמכות ע"פ חוק לגבות את היטל ההשבחה בשווה-כסףאלה מקרים חריגים יחסית.

השאלה היותר מעשית היא מי מוסמך לעשות את החוזה בשם הרשותבד"כ יש תשובה על השאלה בחוק שמסדיר את פעולת הרשותההסדרים העיקריים:

  • התקשרויות של המדינה עצמה (כל משרדי הממשלה) - חוק נכסי המדינההחוק קובע שהממשלה מוסמכת לייצג את המדינה בעסקאות אבל זה בלתי מעשיס' 6 קובע שהממשלה יכולה להסמיך גם אנשים נוספים לעשות עסקאות בשמה וצריך לפרסם את זה ברשומותזה נשמע הגיוני אבל מבחינה מעשית זה לאמאז 51, פורסמו המון הרשאות לפי החוק הזהוהן כוללות הרשאות מסויימותאם מישהו רוצה להתקשר עם משרד ממשלתי קשה מאד לדעת מי מוסמך ומי לאאולי יש הרשאות שלא פורסמו וזה בסדראו ביטולים שלא פורסמו ברשומותאם זה היה מסודר זה היה מעשיאפשר לבקש כתב הרשאה ולהניח שהוא תקיןאבל זה יכול להעליב את הצד השני.

  • השלטון המקומי בפקהעיריות יש ס' 203 שקובע שרק ראש העיר והגזבר בתוספת חותמת העירייה יכולים לחייב את העירייה.

מה קורה כאשר נעשה חוזה בחוסר סמכות (בעיקר מהסוג השני)?

למשלחוזה של העירייה שחתום עליו המנכ"ל – זה נראה הגיוני (כלומר זה לא מחלק התהאבל ראינו שאין סמכותנעשו נסיונות לטעון במצבים כאלה השתקכאשר הרשות מעוררת את טענת אי-החוקיות כלפי האזרחאין תקדים על זהאבל נראה שהפתרון של ביהמ"ש יהיה נזיקי – אין תוקף לחוזה עצמו אבל מי שניזוק ממצג השווא יוכל לתבוע פיצוייםאי אפשר לעשות אכיפה אבל אפשר לקבל על חסרון-כיס (וצריך להתחשב באשם תורם). לדעתהבמצבים חריגים תהיה נכונות לאכוף את החוזהנחזור לפס"ד ימק"א – התוצאה המשפטית היתה אמורה להיות ביטול העסקה וימק"א יכולה לתבוע את עיריית ירושליםזה היה מביא לחשיפה של העירייה לתביעת פיצויים שתחסל את העירייהלכן ביהמ"ש הפעיל בטלות יחסיתכלומר אם הפעלת הבטלת תהיה בלתי צודקת ניתן להכשיר את החוזה.

חריגה מתקציב

פעולה בניגוד למסגרת תהקציבית היא בלתי תקינה ואולי אפילו בלתי חוקיתמצד שנייש חוזה שעומד בדרישות התוקף של דיני החוזיםבמשפט הפרטיהיכולת הכלכלית של המתקשר אינה רלוונטית למי שמתקשרהבעיה היא שהתקציב של הרשות הוא אינטרס ציבוריהתקציב של הרשות הוא גם דבר גלוי יחסיתהעמדה המשפטית עברה שינוי במהלך השנים.

עמדת המוצא היתה דומה לזו של המשפט האזרחי וביקשה להגן על מי שהתקשר עם הרשותאולי בכלל מותר לרשות להתנהל באופן גרעוניבמהלך שנות ה-80 העמדה החלה להשחק בתגובה למציאות הכלכליתזאת היתה תקופת האינפלציה והתנהלות בלתי אחראית של רשויות ציבוריות.

לכן משרד האוצר הוביל חקיקה שתקבע שאם יש חוזה שיש בו חריגה מתקציב הוא בטלבחוק התקציב התחילו לכלול הוראות מהותיות (מחוייבות רק באותה שנת תקציב), שחוזה מעל סכום מסויים שנעשה בחריגגה בתקציב הוא בטלזה הביא לשינוי עקרוני בחוק יסודות התקציבס' 27(בוס' 43(בקובעים שחוזים של גופים מתוקצבים מעבר לסכום מסוייםשלא תוקצבוהם בטליםמה זה אומר שזה מתוקצבאין תשובה בפסיקה לשאלה הזאת.

ס' 29 קובע שאם רשות מנהיגה שינויים בשכר או הטבות מעבר למה שמקובל על כלל עובדי המגזר הציבוריהסכם השכר בטליש מתח בין הגישה החקיקתית של משרד האוצר לגישה המרוככת של ביהמ"שפס"ד זגורי – עובד קיבל הטבות במסגרת הסדר פרישהפיצויי פרישה הם סוג של הטבת שכר והממונה על השכר לא אישר את זהאי אפשר להחזיר אותו לעבודה אבל הוא לא יכול לקבל את הפיצוייםביהמ"ש קבע בטלות יחסיתנתנו לו 170% פיצויים ולא 200% כמו שהבטיחו לואבל לא פיצויים רגילים.

משרד האוצר מגיב – בחוק ההסדרים של 98 נחקקו תוספות לחוק יסודות התקציב – ס' 29א,בס' 29ב קובע שהבטלות היא מוחלטת ולא יחסית (ס' 31 לחוק החוזים לא יחול על ס' 29). למרות זאת שר האוצר מוסמך לשקול שיקולי צדקאם ההחלטה של שר האוצר לא סבירה אולי אפשר לעשות על זה ב"ש.

ברק-ארז בעד ביקורת תקציבית אבל איך שזה נעשה בפועל זה בעייתילא ברור איך מפעילים את חוק יסודות התקציבלא ברור איך המתקשר אמור לבדוק את התקציברוב הדיונים הם על ס' 29 ולא על 27,43.


כבילה של שק"ד השלטוני

חוזה משמעותו כבילה של שק"ד לגבי העתידאיך זה מסתדר עם המשפט המנהליגם כאן היו שינויים בפסיקה.

נקהמוצא בשנות ה-50 היתה ששק"ד של הרשות היא חשובה יותרוהאינטרס הציבורי מאפשר לרשות לשנות את החלטותיה באופן כמעט בלתי מוגבל – סמכות עדיפה על חוזהזה בא לידי ביטוי בפס"ד בלבן – לאדם יש חלקה בתל אביבהעירייה רוצה להחליף איתו חלקותוהוא מסכים בתמורה להתחייבות שהם לא יפקיעו בעתיד את החלקה שנתנו לוהעירייה מסכימה ואז מפקיעה ממנו את החלקהזה לא היה שרירות אלא היה אינטרס אמיתי להפקיעביהמ"ש דחה את העתירהההתחיבות שנתנו לו סותרת את תקנת הציבורהחוזה בעצם פסול מעיקרו בטלות מלאה ואי אפשר לקבל השבה.

זאת תוצאה קשה מידי מהכיוון של הצדק האינבידואלי וגם מהאינטרס הציבוריאנחנו לא רוצים ליצור הרתעת יתר מהתקשרות עם רשויות.

תוך מסשנים ביהמ"ש שינה את ההלכהפס"ד מילר – נק המוצא היא שחוזה שיש בו הגבלה מסויימת על שק"ד של הרשות הוא תקףאבלאם צרכי ציבור חיוניים מחייביםמותר לרשות להשתחרר מהחוזהזה כלל ביניים בין המשפט הציבורי לפרטי.

התוצאות הן:

  • מרבית החוזים נאכפים

  • יש ב"ש על הרשות כאשר היא משתחררת מחוזה

  • אפשר לדבר על סעדים

הלכת בלבן אינה מבוטלת אך מצומצמתחוזה שיש בו התנערות מוחלטת מהחובה להפעיל שק"ד מלכתחילה עדיין יחשב כסותר את תקנת הציבורלמשלאם העירייה מבטיחה שהחלקה לא תופקע ב-60 שנה הקרובות זה יכול להיות נוגד.

האיסור לכבול את שק"ד הרשות משמש גם ככלל פרשנות בדיני חוזיםכאשר ניתן לפרש התחיבות בחוזה בשני אופניםהיא תפורש באופן שמגביל פחות את שק"דפס”ד ראובן גרוס -חוזה בין עיריית תל אביב לראובן גרוס שהיה לו חוזה לסינדול מכוניותהיה סשאומר שאת הסינדול עושים מ-6 בבוקר עד 12 בלילהושהחברה תפעל לפי ההוראות של העירייההעירייה ביקשה להגביל את שעות ואיזורי האכיפהראובן גרוס מחו על זה וטענו שהעירייה לא יכולה לצמצםביהמ"ש קבע שלא יכול להיות שהעירייה הגבילה את שק"ד של עצמה והאצילה את מדיניות האכיפה שלה לחברה פרטית.

אין תגובות: