9 במאי 2009

מנהלי - 6 במאי

הכלל הוא שצריכה להתקבל ההצעה הטובה ביותר. חזקה שהזולה ביותר היא הטובה ביותרזולה זה לא רק מחיר אלא גם מהירות אספקהאיכותוכו' – כל זאת בהתאם לקריטריונים שנקבעו מראש ופורסמוהרשות צריכה לגלות גם את אמות המידה הכלליות וגם את הפרטיםהחובה של ההצעה הזולה ביותר כוללתהעדפת ההצעה הזולה ביותר על פני ההצעות האחרותסיום המכרז ברגיל בזכיהבכל זאת גם במכרז ציבורי אי אפשר תמיד לתת את הזכיה לבעל ההצעה הטובה ביותריש חריגים שהוכרו בפסיקה ובחקיקה.

חריגים למתן הזכיה לבעל ההצעה הזולה:

  1. יש נסיבות שבהן רואים שהמציע הזול ביותר לא יכול לעשות את העבודה – ראיות חיצוניות להצעהיש חובה להניח תשתית עובדתית ויש זכות טיעון.

  2. הפסיקה מאפשרת גם להעדיף הצעה אחרת על בסיס "שיקולים מיוחדים של כשירות". יש מציע אחרשקצת יותר יקר אבל ממש יותר טובהביקורתהחריג הזה קצת הורס את דיני המכרזיםלכן חייבים לפרש אותו בצמצוםבפס"ד בית אריזה רחובות היה מדובר על הפרש של 3% ולא קיבלו את זה שמדובר ב"זוטות". ההפרשים בין הצעות אמורים להיות הפרשים של כמה אחוזיםבפס"ד זילבר נעיריית ב"ש ההפרש היה 0.17% לבניית בריכת אגירהלמקורות יש הרבה יותר ניסיוןמומחיות מובהקתופער כמעט אפסי במחיר.לברק-ארז זה גם לא נראה נכוןיש פה כלל שעובד לשימור הסטטוס קווהרי מי היה יכול להתחרות עם מקורותתמיד יתנו לה עדיפות בגלל הניסיון וזה ינציח את עצמו.

  3. העדפת תוצרת הארץ/עדיפות לאומית – זהו הפן הלא-כלכלי של המכרזיםיש תקנות מפורטות לגבי זה ולא נכנס לפרטיםבגדול אפשר להעדיף תוצרת הארץ כאשר הפער עד15%. הערה חשובה – הכל כפוף לאמנות בינ"לבפועל זה אומר שישראל קשורה בהרבה הסכמים של סחר חופשי ושת"פ שלא להפלות חברות זרות לרעהזה לא היה בנוסח המקורילמרות שהרעיון היה מוכריש עמדה הרדיקלית שאומרת שהיעילות היא מעל הכלהביקורת:

    1. האם זאת הדרך הטובה להעדיף גורמים מקומייםאולי עדיף לא לעשות מכרז וזהו.אם הממשלה תפחית את שיעורי המס זה גם יעזור לגורמים המקומייםכלומרגם מי שתמך ברעיון העדפת תוצרת הארץ צריך לבחון האם זה הכלי המשפטי האפקטיבי ביותר לעשות זאת.

    2. אם מוכנים להכניס את הפן החברתי לדיני המכרזיםאולי צריך לעשות רפורמה יותר מקיפה בדיני המכרזים ולקדם אינטרסים חברתיים אחריםכמעט שאין בחוק אפשרות הלעדפת הצעות משיקולים אחריםלמשלהיה אפשר לתת העדפה לחברה ש-10% מעובדיה הם נכיםהבעיה היא שהדיון עצמו חסרתשובה אחת היא שאם ניתן העדפה לכולם זה יהפוך לחסר תוחלתיש גם בעיה טכנית – האם אנחנו רוצים לתת העדפה לחברה שמעסיקה נשים לחברה שבבעלות נשיםיש חוק שקובע שאם הצעות במכרז מקבלות בדיוק אותו ניקודצריך לתת העדפה לאשה. זאת העדפה מאד מצמצמתזה ממש לא מעשי!

  4. פיצול המכרז – זה חריג מדומה – האם הרשות יכולה לתת חלק מההזמנות להצעה אחת וחלק לאחרתברור שאחת מהן לא היתה הזולה ביותרמבחינת דיני החוזים – יש פה בעיה של הצעה וקיבולאלא אם כן מודיעים מראש שזה חלק מתנאי המכרזאם מודיעים מראשנכנסים היבטים של משפט ציבוריאם מפצלים את הזכיה כדי לתת חלק ממנה למפעל בעדיפות לאומית/גורם עם מומחיות מיוחדת – זה אפשריבמילים אחרות יש 2תנאים מצטברים לפיצולהרשות שמרה לעצמה את הזכותהשיקול שבשמו נעשה הפיצול הוא חריג מוכר.

  5. מצב בו ההצעה הזולה ביותר היא זולה מידי באופן מעורר חדש (רשימוש באומדן בהמשך).

מצבים בהם מותר שאף אחד לא יזכה:

  1. ניתן שלא לקבל את ההצעה הזולה ביותר אם היא אינה הוגנת בהתחשבב באומדןאומדן – חוו"ד מומחה שאומרת מה צריכה להיות סביבת המחיריםכמובן שאת האומדן לא מפרסמיםבמצב בו כל ההצעות הרבה יותר יקרות מהאומדן לא חייבים לקבל – זה נחשב "לא הוגן". זה גילום של האינטרס הציבורי.

  2. כאשר יש בפני הרשות הצעה יחידה – היא יכולה לא לקבל אותההמכרז אמור להיות לתועלתה של הרשות ואם יש רק הצעה אחת אז משהו השתבשמדובר פה על אפשרות של הרשות ולא על חובהיש שני מצבים של הצעה יחידה – הצעה שהיא ממש היחידה שהוגשה ועומדת בתנאי המכרזהוגשו כמה הצעות במכרז אבל כמה מהן נפסלו על סיבות קטנותכלומר הרשות עיינה במספר הצעות והיא יודעת עד כמה ההצעה היחידה דומה לתנאי השוק.

  3. הפסיקה דנה בשורה של דוגמאות תחת הכותרת – האם הרשות יכולה לבטל את המכרז מיוזמתה.

    1. ביצוע עצמי – פתאום מתברר שיש לרשות מספיק כ"א ולא צריך קבלן חיצוניהכוונה היא שהרשות תחסוך אם הדבר אפשרי

    2. קיצוץ תקציבי בלתי צפוי

    3. שינוי במדיניות – למשל פורסם מכרז לבנייה בשטחים והגיעו למסקנה שלא רוצים לבנות שם.

    4. שיקולים משפטיים – המכרז אינו חוקי

המכנה המשותף המטריד של המצבים האלה הוא שהמתחרים הוציאו כסף בשביל להשתתףהיתה להם ציפיה לגיטימית לזכותלכן צריך לפתח כללים לפיצוי המשתתף שהיה אמור לזכותהפסיקה הולכת בכיוון הזהלפחות בגין חסרון-כיסאבל אין תקדים שקובע את זה במפורשלמשלפס"ד בינוי ופיתוח בנגב שהוליד את חריג הביצוע העצמי מעלה את הסוגיה אבל באותו זמן לא היה כלל פיצוי בדיני מכרזים ולא היו בטוחים שבג"צ מוסמך לפסוק סעד כספיברנזון קבע בפס"ד זה שבג"צ מוסמך לפסוק פיצויים כאשר הצדק מחייב.

כאשר יש לרשות עילה מוצדקת לביטול המכרזהאם היא יכולה לפרסם אותו מחדש בסמיכות זמניםאולי זה אומר שהסיבה לביטול המכרז הקודם לא באמת היתה כזאת לגיטימיתזה אומר שאם הרשות רוצה לפרסם מכרז לאחר שביטלה מכרז קודם ללא התקשרותיש לבדוק האם פרסום המכרז החדש מתישב עם ביטולו של הקודםיש לבחון את סיבת הביטול ויש על זה תקנות.


תוצאות הפרת דיני המכרזים

שתי ההבחנות הבסיסיות הן:

אהבחנה בין פגם בהצעה לפגם במכרז – אם אפשר להסתפק בפסילת ההצעה ולא המכרזזה עדיףיש הרבה חסרונות בפסילת כל המכרזזה לא יעיללא הוגןפוגם ביעילות המכרז החדש כי עמדות הפתיחה של המשתתפים ידועות.

בבין פגם מהותי לטכני – ככל שהפגם יותר טכני (אין השפעה על הפן התחרותי של המכרזביהמ"ש ישתדל לא לפסולההבחנה מופיעה באופן בולט פס"ד מלון סן טרופזמאז ההבחנה השתכללה ל:פגם טכניפגם מהותי שלא פוגע בשיוויוןפעם מהותי שפוגע בשיוויון (פס"ד כח אלפיים החזקות). פעם טכני אינו סיבה לפסילהפגם מהותי שפוגע בשיוויון (למשל ניהול מו"מ עם אחד המתחריםההצעה/מכרז ייפסלוהבעיה היא עם דרגת הבינייםהדוגמה לפגם מהותי שאינו פוגע בשיוויון היא למשל הצעה שהוגשה ללא חתימהבמקרה זהיש שק"ד לועדת המכרזיםברק-ארז מבקרת את הכלל הזהאנחנו רוצים לתת לרשות המנהלית שק"ד בשאלות מקצועיותאבל השאלה איך להתיחס להיעדר חתימה היא משפטית מובהקתזה פתח לפרוטקציה ולהחלטות לא אחידותפס"ד נשיץ נאשד – עיריית ת"א פרסמה מכרז למכירת נכסיםנשיץ הגיש הצעה לא חתומהאבל העירייה זיהתה שזה שלוהתקשרו אליו והוא אמר שהוא הגישועדת המכרזים נהגה כאן לפי הכלל של ביהמ"ש אבל אנחנו יכולים לראות את הבעייתיות – יכול להיות שעבוד אדם פחות מכובד ומוכר העירייה לא היתה מתקשרת.

דוגמאות לפגמים:

  1. משוא פנים/ניגוד ענינים במכרז – למשלאחד מחברי ועדת המכרזים הוא בעל אינטרס באחת ההצעותזה נחשב פגם במכרזמהותי שפוגע בשיוויוןלמשל – פס"ד IBM נמשרד המשפטים שלמדנו קודם.

  2. פגם בערבות – בד"כ משתתף במכרז צריך לצרף ערבות בנקאיתהמטרה של ערבות בנקאית במכרז היא ללמוד על האיתנות הכספית של המשתתף (הבנק הרי לא ייתן ערבות לכל אחדולהבטיח את הרשות מפני נזקים שייגרמו להלכן ערבות בנקאית נחשבת תנאי מהותיההקפדה של ביהמ"ש היא ברמה הגבוהה ביותראפילו אפשר להגיד ברמה מוגזמת – כל פגם בערבות הוא מהותיהיה ניסיון של ביהמ"ש המנהליים להגמיש את זה והעליון חנק אותה.


סעדים

נניח שמדובר בפגם חמור שמחייב התערבות שיפוטית.

היה מעבר מהסעד הקלאסי של המשפט המנהלי לסעד הכספיהסעד היחיד בעבר היה ציווי – אם ועדת המכרזים נתנה את הזכיה שלא כדיןביהמ"ש היה יכול לבטל את החלטת ועדת המכרזיםלאחר מכן הוא היה יכול להורות על מכרז חדש או על העברת הזכייהגם היום הסעד המרכזי הוא ציווישיקולי שלטון החוק מחייבים שזה יהיה הסעד המועדף – אנחנו רוצים שהרשויות ישמרו על החוק.

השאלה האם זה הסעד היחיד האפשרי או שאפשר לקבל גם סעדים אחרים – פיצוייםלמה שאלת הפיצויים מתעוררתלפעמים נוצר מצב של "מעשה עשויואי אפשר להעביר את המכרזלמשל – קטיףכבר אין עבודה להעביר.

במשך שנים רבות לא היה סעד של פיצוייםמבחינה היסטורית הוא לא התפתח כי המשפט המנהלי האנגלי לא הכיר בזהוכי התיק נדון בבג"צלא היו לו כלים פרוצדורליים לבדוק פיצויים ולא ברור אם היתה לו סמכותאבל נוצר עוול כי מגיע פיצויים.

בכל מקרה כיום יש פיצוייםפסה"ד המרכזי שחולל את השינוי הוא חברת חשמל נמליבו. חברת חשמל היא ממשלתית לכן נחשבת גוף ציבורימליבו לא זכתה במכרז אבל העבודה בוצעההטריגר לשינוי היה שדיני מכרזים הועברו לביהמ"ש המחוזייםביהמ"ש העליון הכיר באפשרויות לפיצויים במשפט המנהליבמקרה זה הפיצויים היו לא רק חסרון כיס אלא גם אינטרס קיוםזה משום שבמכרז ציבוריאנחנו יודעים מי היה צריך לזכות במכרזאדם יכול להוכיח שנמנע ממנו רווח.


אין תגובות: