30 במאי 2009

מנהלי - 27 במאי

לגבי הסמכות -

היעדר סמכות לתת סובסידיה אומר גם שאין לאדם זכות מוקנית לקבל סובסידיהלפעמים אי אפשר לבטל סובסידיה מהיום למחרזה חלק מדרישת המידתיות.

הליך

עקב היעדר חקיקההרשות נהנתה משק"ד רחב גם לגבי ההליךזה יצר את ה"כספים הייחודיים" – תקציב שהממשלה מחליטה לחלק למי שבא להחלוקה לא לפי אמות מידה ברורות מביאה לחוסר שיוויוןאבל זה שאין חקיקה מסודרת לא אומרת שאין כפיפות למשפט המנהליבאמצע שנות ה-80 ביהמ"ש התחיל "לעשות סדר” בחלוקה.

הכלל הפרוצדורלי החשוב ביותר שאומץ בפסיקה הוא שחלוקת כספים מתקציב המדינה יכולה להעשות רק ע”פ קריטריונים שיוויונייםמסודרים וגלוייםזה שונה מדיני הנחיות פנימיות רגילים בכך שבהרבה תחומים אחרים אין חובה לקבוע מלכתחילה הנחיות פנימיותההלכה באה לידי ביטוי בפס"ד:

פס”ד ישיבת תומכי תמימים מרכזית – עתירה של מוסדות חב”ד כנגד משרד הדתות על  קיפוח בחלוקת תקציבים.

פס”ד צבן נשר האוצר

פס”ד בלומנטל נעיריית רחובות – הקצאת קרקעות ללא תמורה (כלומר לא כסף אלא שווה-כסף)

הרעיון הזה אומץ בחוק יסודות התקציב – 3א(ד) – יש חובה לפרסם מבחנים שיוויוניים לחלוקת הכספים למוסדות ציבור.

אנחנו יודעים שהמציאות לא נראית ככהאיפה הפרצות ביישוםנראה שמנגנון האכיפה באמצעות ביהמ"ש העליון אינו מספיקהבעיה היא שהקריטריונים הם רק נקהמוצאדוגמאות:

  • קריטריונים תפורים – יקותיאלי נשר הדתות – הקריטריונים עסקו בנושא זכאות לתמיכה ב”מבחנים עולמיים לשמיטה”פעם ב-7 שנים המשרד מחלק כספים למי שמארגן חידונים לנוער יהודי בנושאי שמיטהאמנם יש קריטריונים מפורטיםאבל מסתבר שרק ארגון 1 עומד בדרישותהם גם נקבעו בשלב מאוחר יחסיתכשהמשרד כבר ידע את מאפייני הארגונים הפועליםעכשיו יש בעיית הוכחהשופטי הרוב דחו את העתירה כי לא היו מספיק הוכחותחשין בדעת מיעוט תומך בקבלת העתירה.
  • קריטריונים כלליים מידי – פס"ד תיאטרון ארצי לנוער – הבחנה בין תמיכה בתיאטרונים ותיקים לצעיריםיכול להיות שההבחנה הזאת רלוונטיתאבל חסרה קביעה מה זה "ותיקו"צעיר". זה משאיר שק"ד רב מאד.
  • אי קיום קריטריונים – פס"ד הסתדרות הנוער העובד והלומד – משרד החינוך עשה קריטריונים לחלוקת תמיכה לתנועות הנוער של "שירות בצה"ל כערך מחייב". בכל זאת הוא נותן תמיכות לתנועות נוער חרדיותמשרד החינוך אפילו לא וידא שהתנועות עמדו בקריטריוניםהעתירה התקבלה.
  • נפרד אך שווה – פס"ד עמותת עם חופשי – הטבות לרוכשי דירות בעיר החרדית אלעדיש קריטריונים והם מסודריםאבל עצם היצירה של קריטריון נפרד לערים חרדיות מאפשר הפלייה.
  • סחבת – גוף מגיש בקשה לתמיכהמסרביםהוא מגיש עתירהבינתיים מתחלפת שנת התקציב... יכולות לעבור שנים וגופים שצריכים תמיכה לא מקבלים את הכסף. פס"ד להקת בת דור – ביהמ"ש הכיר בכך שהם הופלו החלוקת הכספים אבל בינתיים הלהקה נסגרה.

בעיה נוספת היא שביהמ"ש העליון אינו בהכרח המקום המתאים לבדוק את העובדות של המקריםולכן לטיפול בעתירות מסוג זה.

לסיכוםיש שיפור בנושא דיני תמיכותאבל יש עוד לאן להשתפר ועוד לא הגענו לשק"ד.

שק"ד

שאלת התמיכות מעוררת ויכוחים נורמטיביים כבדיםכיוון שמדובר במסגרת כללית מאדיכולות להיות עמדות נורמטיביות שונות.

פס"ד פסטיבל המוזיקה באבו גוש – הפסטיבל מבקש לקבל סיוע ממשרד החינוךהמשרד דוחה תא הבקשה משום שבפסטיבל מושמעות יצירות ווקליות המבוססות על הברית החדשהדעת הרוב – קיסטר אומר שאין חובה של המדינה ככל מדינה דמוקרטית לתמוך בפעילות מיסיונריתזוסמן אומר שאין פה חוסר סבירות קיצוני ומעדיף לא להתערבדעת המיעוט – חכהן אומר שהשאלה המשפטית היא האם המדינה רשאית לקבוע קני מידה לתמיכה ביצירות אומנותיות ע"פ התוכן שלהלדעתו בגלל חופש הביטוי והדיעה אסור למדינה להתערב בתכנים של פעילות תרבותית כאשר היא מתקצבתברק-ארז לא מרוצה מאף אחת מהדיעותאפשר לראות שזה נושא בעייתי וקשה.

 

נזיקין מנהליים

לכאורה אין חוקים למעט פקנ"זמצד שנייש שיקולים מיוחדים רק לגבי רשויות ועובדי ציבורצריך להבחין בין שאלת העילות לשאלת ההגנות והחסינויות.

עילות תביעה

גם כאשר פועלים במסגרת העילות הרגילותלפעמים מתחשבים בשיקולים מיוחדים בפרשנות ובהפעלה שלהןהעילות המרכזיות בפקודה הן רשלנות והפרת ח"חאלה עוולות מסגרת רחבות ועמומותלכן ניתן להפעיל אותן תוך התחשבות בכך שהצד השני הוא רשותלפעמים מצרים את האחריות ולפעמים מרחיביםביהמ"ש שוקל איך הפעלת העילה תשפיע על שיקולים של הרשויותואלה שיקולים של מנהל ציבורי.

פסה"ד הקלאסי הוא שחאדה נחילו – רשלנות של המדינה ברישום העברת בעלות ברכבאדם נפגע בתאונת דרכים ולכן לא היה יכול לתבועהתביעה היתה במסגרת עוולת הרשלנותביהמ"ש הפעיל מדיניות מצמצמתהמדינה לא יכולה להיות אחראית בנזיקין כי היא תהפוך למבטחת על של כל הפעילויות וזה יגרום להרתעת יתר של עובדי ציבור.

לאורך השנים הגישה המצמצמת ננטשה והמטוטלת זזה לכאן ולכאן.

מ"י נלוינהג היה מבוטח בחברה שפשטה את הרגל ודרס מישהוהטענה היתה שזה אשמת המפקח על הביטוח שהתרשלהשיקולים הם של משפט ציבורי – האם לא נהפוך את המדינה למבטחת עלכיצד זה ישפיע על התנהגות רשויותבסופו של דבר כולנו עומדים תחת משטר פיקוח – האם יעמידו את משרד הבריאות לדין כאשר רופא מתרשל?

היום פס"ד לוי אינו משקף את ההלכהניתן להגיש תביעה נגד בעלי תפקידים גם בגין הפעלת סמכויות שלטוניות מובהקות שהן בחלקן לפחות סמכויות פיקוח.

פס"ד עיריית חיפה נמנורה – בחורף של 92 היו הצפות במפרץ חיפה ומנורה טענה שהמדינה היתה צריכה לפעול נגד נזקי הניקוזביהמ"ש היה מוכן להטלת אחריות על המדינה ולא חשש מהרתעת יתר.

לסיכום – השיקולים הם בהשראת עולם המשפט הציבורי.

מצד שני ישנן נסיבות שבהן אין אשםהכוונת התנהגות אינה שיקול במשפט הפרטיובכ"ז השיוויון וההגינות הציבוריים מחייבים את הטלת האחריות על הרשות.

פס"ד מלכיה נמ"י – כביש טשטוש והאבק על התפוחיםהקיבוץ מגיש תביעת רשלנותהראו שהצבא לא התרשל בהפעלת שביל הטשטושאבל אין מה לעשות מטע התפוחים נפגעאם היה מדובר במעוול פרטיסביר שלא היינו מטילים אחריותהאם הניתוח צריך להשתנות כאשר מדובר ברשות ציבוריתיש כאן פעולה שכלל הציבור נהנה ממנה והעלות שלה מוטלת רק על מלכיהזה סוג של הפקעה בלי פיצויזאת סיטואציה של העדר אשר והעדר חבות לפי דיני הנזיקיןאבל אולי צריך להטיל אחריות מכח עקרונות של שיוויון והגינותהנושא הזה נזכר בפסה"ד אבל לא נדון בו.

בפסיקה ניכר מסר אמביוולנטי – ביהמ”ש מזכיר את הרעיון של עילת תביעה מבוססת על המשפט הציבורי אבל נמנע מלהכריעכי ברור שיש להכרעה משמעויות תקדימיות כבדות משקללדעת ברק-ארז חבל על החמצת ההזדמנות בקיבוץ מלכיה כי בעיניה אלה העובדות האידיאליות להטלת אחריות על הרשות ללא אשם
פס"ד ההתנתקות – עוד דוגמה לכך שהטענה הציבורית נמצאית ברקעהנושא העיקרי שהיה במחלוקת זה הסדרי הפיצוייםחוק ההתנתקות קובע ייחוד עילה – מי שבוחר לתבוע את המדינה יכול לעשות זאת רק לפי החוקאחת השאלות היתה האם זה נכון לקבוע ייחוד עילהכי זה פוגע באפשרויות תביעה אחרותברקע לפהס"ד מתעוררת השאלה האם היו יכולות להיות להם תביעות אחרותדעת הרוב אומרת שהזכות לפיצוי היתה יכולה לנבוע גם מהרעיון של סעדים חוקתיים בעידן חוקי היסודזכות תביעה כספית במשפט הציבוריבסופו של דבר המתישבים תבעו לפי החוק של ההתנתקות ולכן זה לא היה רלוונטי.

לדעתה בעתיד אולי אפשר לדון באחריות של רשויות גם לא לפי פקנ"ז אבל צריך להגביל את אפשרות התביעה הזאתהרעיון של הגשת תביעות נהרשות נמצא בקונטיננטיש שם הפרדה בין החיובים הכספיים של הרשויות בגלל המשפט המנהלי ובגלל המשפט הרגילהשימוש באותם דינים זה במסורת האנגלית ביטוי של שלטון החוק.

הגנות וחסינויות

הגישה המסורתית של המשפט האנגלי הוא שהמדינה חסינה לחלוטיןואפשר לתבוע רק עובדי ציבורלכן גם אצלנו עקרון חסינות המדינה היה עד 52 – חוק אחריות המדינה בנזיקיןהחוק קובע שדין המדינה הוא כדין כל גוף מאוגדזה לא חוק שבא לבטל את חסינות המדינה אלא לצמצם אותההוא קובע שהחסינות תחול רק במצבים מסוימיםס3 לחוק נוגע במצבים בהם הרשות פועלת בסמכות או בתו"לובלבד שלא ברשלנותאת קביעת הסמכות עושים ע"פ פנייה למשפט הציבוריההסדר הנהוג היה שילוב ס7 וחוק אחריות המדינהוהוא קבע מסגרת דומה לאחריות המדינה ולאחריות עובד ציבוריש אחריות אבל יש פטור כל עוד יש סמכות ואין רשלנותאפשר לתבוע גם את המדינהועדיף לתבוע אותה – היא הכיס העמוק.

אחת השאלות שההסדר עורר היה החשש שלמרות הפטור זה הסדר מרתיע מבחינת עובדי ציבורעדיין אפשר לתבוע אותו ברשלנותמבחינת עובדי ציבורעצם ההיגררות לביהמ"ש גם אם בסופו של דבר המדינה תשלם (מה שלא לגמרי בטוחהיא מרתיעהאין הכרח לתבוע גם את המדינה ולכן מישהו יוכל להתנקם בו כך.

בעקבות זאת היתה רפורמה בחוק לפני מסשניםבמקרה הרגילאדם יוכל לתבוע רק את הרשותעדיין אפשר לתבוע אישית עובד ציבור במקרים חריגיםלמשל פעל בזדוןיש מקרים בהם הרשות יכולה להגיש תביעת שיפוי כנגד העובדאם היה שימוש ברעה לסמכותברק-ארז טוענת שההסדר הנזיקי מעוצב במידה רבה לאור שיקולים ציבוריים.

 

תאגידים מנהליים

הכוונה למכלול של תאגידים (חברהאגודה שיתופיתעמותה וכו') הרשומים מבחינה פורמלית לפי כללי המשפט הפרטיאבל יש להם סממנים ציבוריים וזיקות משמעותיות לשלטוןהזיקה יכולה להיות בעלות או שליטה (הרשות מחזיקה במניות); מימון (חלק משמעותי מהתקציב מגיע מהמדינה); זיכיון בלעדי מהמדינה בתחום מסוייםלכן תחול עליהם דואליות נורמטיבית.

התפיסה שהמשפט המנהלי יחול גם על התאגידים פרטיים היא לא מובנת מאליההעמדה הבסיסית היה פורמלית ולא פונקציונליתוהחילה משפט מנהלי רק על תאגידים סטטוטורייםכיוון שהמציאות השתנתה והרשויות התחילו לפעול באמצעתו תאגידים פרטייםהיה צריך לשנותאחרת המשפט המנהלי היה חל רק על העירייהורוב הפעילויות הן ע"י החברות העירוניותבכל זאת מדובר במהפכה שצריך לקבוע את גבולותיה – מה זה זיקה משמעותיתאין עדיין תשובות מספיק ברורות בפסיקה ובחקיקה

חקיקה שישחוק החברות הממשלתיות (75) – יוצר מסגרת לפעילות החברות וקובע את פיקוח רשות החברות הממשליותאבל אין בחוק הזה תשובה לשאלה האם המשפט הציבורי חל עליהןאפשר להגיד שלא חשבו שצריך להכיל עליהן אותוכי חלק מהרעיון של הקמת חברה ממשלתית הוא לאפשר פעילות יותר גמישהס4 לחוק קובע שחבררה ממשלתית תפעל לפי שיקולים עסקיים רגיליםחריג לכך הוא ס4(בשקובע שבחברה ממשלתית שאחת ממטרותיה לספק לציבור מצרכים או שירותים שלא ע"מ להפיק רווחיםואז הממשלה רשאית להחליט שהיא תפעל לפי הכללים המחייבים אדם הממלא תפקיד ציבורי ע"פ דין (כלומר כללי המשפט הציבורי). החוק לא התעדכן מאז 75 בעוד המציאות כן השתנתה.

לגבי חברות עירוניות – יש סבודדים בפקהעיריותס249(30) – מסמיך את העירייה להקים חברות עירוניותס249א מסמיך את העירייה למנות דירקטוריוןאין פיקוח על חברות עירוניות למרות שברור שצריךאין תהיחסות לתחולת המשפט הציבורי.

חוק חובת המכרזים – חל גם על חברות ממשלתיות ועירוניותכלומרלפחות לענין דיני המכרזים חל עליהם המשפט הציבורי.

פס"ד ברזילי נהממשלה – בראשית שנות ה-90 היתה יוזמת הפרטה במערכת הבריאותקונקרטית תיאגוד בתיה”ח הממשלתייםהרעיון הוא שבתי החולים יהפכו לחברותאבל לא חברות ממשלתיות (יש הגדרה בחוק החברות הממשלתיות למה זה נחשב חברה ממשלתיתאלא חברות לתועלת הציבור שבעלי המניות שלה יהיו אנשי ציבורהעתירה היא נגד הרעיון הזההממשלה לא יכולה להקים חברה מחוץ למסגרת החוקביהמ"ש קבע שהיא כן יכולהלא כתוב בחוק שהיא לא יכולהברק-ארז מתנגדת לכך כי זה נגד כל העקרון של חוק החברות הממשלתיות.  

ביהמ"ש מפתח את הדין לאור ההזנחה החקיתית.

פסה"ד התקדימי בעיצוב ההלכה הגורסת שגם גופים פרטיים יהיו כפופים למשפט הציבורי הוא מיקרודף נחברת החשמלגם לפסה"ד הזה היו סימנים מקדימים בשנות ה-70למשל פס"ד רמט נהחברה לשיקום הרובע היהודי בירושלים – במקום להפעיל את משרד השיקוםהקימו את החברה הזאתכל תקציב החברה היה מתקציב המדינהחברי הדירקטוריון היו שרים וראש העירהיא פעלה לא למטרות רווחהיה סכסוך לגבי מכרז עם החברה הזאת ורצו להגיש עתירה לבג"צהחברה טענה – אי אפשר להגיש נגדי בג"צפס"ד רמט קבע שיכול להיות שגוף יהיה תחליף של רשותפסה"ד דן רק בשאלת סמכות בג"צאבל משתמע שאם יש סמכות אז הוא יחיל דין של משפט ציבורי.

בחזרה למיקרודף – עתירה נחברת חשמל שמעלה את השאלה מהי המערכת הנורמטיבית שחברת השחמל כפופה לה.

זה מגיע לברק ש-15 שנה לפני כתב את חוק החברות הממשלתיות... ברק מכנה את חברת החשמל "יציר כלאיים" (הביטוי גוף דו מהותי הוא מפס"ד קסטנבאום). הוא אומר שהיא לא חברה ממשלתית רגילה (לא קובע הלכה גורפת על חברות ממשלתיותאלא יש לה 3 מאפיינים:

  • קיום סמכויות סטטוטוריות
  • זיכיון מטעם המדינה
  • פעילות בתחום ציבורי חיוני

לכן יחולו עליה עקרונות המשפט הציבורי אך לא כל כלליו ודקדוקיו.

הבעיה היא שחברת חשמל היא מקרה כ”כ מיוחד שקשה להסיק את ההלכההשאלה שנשארת פתוחה עד היום היא מהם התנאים המינימליים לכך שגוף ייחשב דו-מהותיכל הפסיקה שניתנה מאז מאשרת את העקרון אך לא את הפרטיםכךבפס”ד קסטנבאום אין הסכמה על מה הופך את חברה קדישא לדו-מהותיתשמגר – בגלל שהיא מונופולאילון – אין לה מונופול אבל היא פועלת בתחום ציבוריברק – די בכך שיש סמכויות סטטוטוריותאף אחד מהשופטים לא מכריע.

פס"ד און נבורסת היהלומים – ביהמ"ש אפילו לא קובע שבורסת הילומים תהיה כפופה למשפט הציבוריאלא שפסה"ד של המחוזי שקבע שהיא גוף פרטי הוא שגויביהמ"ש החזיר את התיק למחוזי והוא לא חזר.

פס”ד דץ נהטכניון – האם הטכניון הוא גוף דו מהותיביהמ”ש אומר שחסרות לו עובדות והוא מחזיר את התיק למחוזיברק-ארז חושבת שזה קצת מגוחך להימנע מלהגיד שאוניברסיטה כפופה למשפט הציבוריהזהירות של ביהמ"ש נובעת מכך שאנחנו בעידן של הפרטה ויש שינוי בגבולות בין הציבורי לפרטיהבעיה היא חוסר ודאות משפטית.

אין תגובות: