4 במאי 2009

חופש הביטוי - 30 באפריל

אנחנו רוצים להראות שהמודל של חופש הביטוי כאמצעי לדמוקרטיה נכן עבור דמוקרטיה שמושתת על:

  • שלטון עצמי

  • השתתפות

  • שיוויון – בעצם זה נגזר מההשתתפותצריך להבטיח לכל אחד יכולת שווה להשתתף.

המודל הדמוקרטי הזה אינו מתאים לרעיון התחרות הליברלילמה אנחנו מתכוונים כשאנחנו אומרים שיוויוןהכוונה היא לא לשיוויון בין האתלט לפיסח על קו המרוץ – הזדמנות שווה בתחילת הדרךזה אומר שלא מטפלים בנקודות המוצאהתפיסה של הזדמנות שווה היא חלק מתפיסה יותר כוללת של השיוויון שמושרשת בליברליזם הקלאסיהתפיסה הזאת מחברת בין הרעיונות הפוליטיים לרטוריקה של שוקשרואה דמוקרטיה כ”קטטה בין קבוצות אינטרס”בה המנצח לוקח את הכלמזה נגזרת המטאפורה של שוק הרעיונותהמסורת של ביהמ”ש בארה”ב לבי חופש הביטויהפואנטה היא כשאשר מסתכלים כך על דמוקרטיה – נגזר מזה הכלאנחנו חותרים לתפיסה אחרת – השפעה שווהשיוויון בתוצאההאם אנחנו יכולים להשתמש במודל הזהזהו מודל מאד תובעני של שיוויוןהוא אומר שצריך לוודא שכל אחד מהחברים השפיע באופן תוצאתי באותה מידה על התהליך הפוליטיזה מאד בעייתימה נצטרך לעשות כדי להבטיח שיוויון בהשפעההשתקהחינוךרגולציהסובסידיה – במילים אחרות לוותר על החירותיש TRADEOFF בין חירות לשיוויוןושתי התפיסות האלה הן חלק מהתפיסה הליברלית.

דבורקין בדק מה התוצאה של הפעלת אסטרטגיות שוויונויותלמשל פס"ד באקלי נולרו – תקרה על התרומות לקמפיין פוליטיההחלטה הזאת פוגעת ביכולתו של אדם להתשמש בנכסיו כדי לומר משהו – זה פוגע בחירותהפגיעה היא לא בחירות של האינדיבידואלאלא זה עלול לגרום לניכור של קבוצות אוכלוסיה מהתהליך הדמוקרטיכל המטרה היתה להקטין את הניכור של הקבוצות החלשותאנחנו כלואים בין הנצחת הדומיננטיות של החזקים לתסכול של החלשיםשני הטקבים לא טוביםכי הם מחלישים את היכולת לממש את המטרות הדמוקרטיות הבסיסיותיש לפחות קריטריונים שלפיהם נרצה למדוד את אופן הפעולה של המודל הדמורקטי:

  • השתתפות אפקטיבית

  • הבנה לגבי התהליך הפוליטי הדמוקרטי

  • מידה של שליטה על האג'נדה

עבור כל אחד מהמשתתפיםהקריטריונים האלה נמצאים בסכנה בשני קטבים.

צריך להבטיח תנאי מינימום שיהפוך את המאמץ להשתתף ללא-חסר-טעםשהמאמץ להשתתף לא יוביל לתסכול וניכורצריך למצוא מודל שנמצא בין הקטביםהמטרה היא שתמיד יהיה סיכוי לדינמיות פוליטית.

אז מהו המודל של השיח הציבורי הנגזר מרעיון חופש הביטוי?

מכל הסיפורת שמציגה את השיח הציבורי ומדגישה אותו ולא את הביטוי האינדיבידואלי לא יוצרה דוקטרינהכולם אומרים שצריך לייצר שיח ציבורי אבל איך עושים את זה מבחינה משפטית ע"פ התיאוריה הדמוקרטיתמהם המבחנים שבודקים אם ביטוי מסויים הוא חיוני או מסוכן לשיח הציבורימה צריך להיות בשיח הציבורי?

ברור לנו שהשיח צריך להיות פתוח ככל האפשר.

ברור לנו שהביטוי שאינו בקונצנזוס צריך להיות חלק מהשיח.

אנחנו רוצים בעיקר ביקורת על נבחרי הציבורלמרות שגם הדברים האחרים חשובים.

אבן היסוד הראשונה היא מידעזה חומר הגלםהוא נגזר מרעיון השלטון העצמי וקשור להשתתפות (ההשתתפות מניחה שיש מידע). לדעתההמידע חשוב גם אם לא יודעים לנהל ולעבד אותוגם מידע שמייצר החלטה אינטואיטיבית מייצר החלטה טובה יותר מאשר חוסר מידעזה גם עניין עקרוני – כמה שיותר מידע יותר טובזה אומר שצריך לשים הכל על השולחןהאם יש אנלוגיה בין איך בוחרים שואב אבק לאיך בוחרים ראש ממשלהיש הבדל עקרוניבחירה פוליטית אינה בהכרח צריכה להיות יעילה (כי יש אידיאולוגיה). בנוסףכשקונים שואב אבקהתוצאות של ההחלטה משפיעות רק עליהמאמץ מוביל לתוצאהכאשר מצביעים בקלפיהמאמץ לא מוביל לתוצאהזאת השקעה עבור תשואה עתידית בתנאים מוגברים של חוסר ודאותזה תמריץ שלילי להשקיעזה מוביל לתופעת הטרמפיסט – למשל לקחת טרמפ על מאמץ איסופי של מישהו אחר.

הנדבך השני הוא של רציונליותגם הוא נגזרת של הרעיון של שלטון עצמיחייבים לייצר מכניזם של חוסר הסכמהכיוון שברוב המקרים לא נגיע להסכמהאחד המנגנונים לאפשרות של אי הסכמה היא הנחה שההחלטה התקבלה בצורה רציונליתזה חשוב גם מבחינת המיעוטגם זה קשור להשתתפות – ההנחה היא שהמידע נצרךמה יש בדיון רציונלי שיבטיח את לגיטימיות התוצאההיגיון במקום רגשכבוד לבחירה של הזולתיכולת לשכנעשמירה על כללי משחקהבחנה בין עיקר ותפלמושג הרציונליות כולל את כל אלה – היכולת להבין טיעוןלנסח טיעון שכנגדלהתעלם מהצגת המסראמות מידה לנכונותן של עובדותזאת רציונליות בהקשר הפוליטימנטליות ציבורית שיודעת להתמודד עם הרעשמושג הרציונליות משנה פנים – דוגמהזיו נגוברניק – העתירה שנדחתה על הפקעת דירה לטובת המדינהשירותי אשראי נמגדל – מתיחס אחרת לגמרי לאותו הקשרמה שפעם נחשב לא הגיוני היום נחשב בקונצנזוסיש ערך גם לביטוי הלא-רציונלי – כלומר זה שבזמן נתון נחשב לבלתי-רציונליהביטוי הזה מאפשר קריסה של קונבנציות חברתיות שמאפשרות הכפפה.

נקודות מבט לדיון ברציונליותשל המאזין ושל הדובר.

  • המאזיןהכוונה בעיקר ליכולת שיפוט עצמאיתהיכולת להשיג מידעלעבדלהעריך,לאחסן ולשלוף מידעכאן נכנסת התובנה של בייקר שאומרת שלאנשים אין בד"כ את היכולות האלהצריך להתמודד עם זהאפשרות אחת היא לקבל את זה וללכת על הדבר הכי קרוב לרציונליות – GUT RATIONALITY / LOW INFORMATION RATIONALITY. זאת התיאוריה של פופקיןהיא אומרת שהמשתתף בהתליך הפוליטי משקיע בטובין קולקטיביים על בסיס מידע לא מושלם בתנאים של חוסר ודאותהתמריץ לשנות את המצב הזה הוא נמוךפופקין אומר שרובנו חיים בסופו של דבר על בסיס GUT RATIO ומייצרים קיצורי דרך שמשסמנים לנו מתי להיות דרוכיםלמשל – כאשר יש כותרת גדולה בעיתוןיש את מתווכי המציאות שנותנים לנו "סימן". יכול להיות שאין מנוס מהתפשות על GUT RATIO אבל צריך להיות מודעים למחירים של הפשרה הזאת.המחיר הראשון הוא ברמת השתתפות נמוכההמחיר השני הוא ויתור על השיפוט העצמאי של כל אחד – הקולקטיב כולו מפסיד מכךהמחיר הכי חמור – אנחנו יוצרים אשליה שהתהליך פועל כראוימה שיש לנותני הסימן זה אינטרסזה נותן להם השפעה בלתי פרופורציונלית לאלה שמגדירים את סדר היוםאנחנו לא יכולים לצפות מהציבור הרחב לנקות את האינטרסאלא אם יש לציבור מלכתחילה את החשיבה הביקורתיתואז הוא לא צריך את נותני הסימן.

אין תגובות: