4 במרץ 2010

ורוד - שיעור 2

אחת השיטות של ההגמוניה היא להציג את עצמה כמשהו שאי אפשר לחשוב שיהיה אחרת.

אפשר לשלול מנשים כח בעדינות (חינוך) וגם באלימות פיזית. דוגמה עדינה היא נעלי עקב – שיכולות לגרום לעיוות בכפות הרגליים. זה לא קיצוני כמו קשירת רגליים בסין אבל זה בהחלט מקשה על ההליכה.

השפעת המגדר על אינטראקציה בין אנשים

אנחנו ממיינים אנשים לפי הרבה קטגוריות, ויש קטגוריות שהן חד-כיווניות (נגיד על גבר שהוא שחור אבל לא שהוא לבן). לא מאד מטריד אותנו אם מישהו הוא שחור או לבן, אבל זה מטריד אותנו אם זה גבר או אשה.

מגדר הוא קטגוריה דומיננטית לסיווג אנשים. אפילו לפני שהתינוק נולד שואלים אם זה בן או בת (כאילו זה משנה?) חשוב לנו לסמן את המגדר של ילדים, שאצלם זה לא ברור.

ההשלכות של זה הן:- יחס לגברים ונשים כחלק מקבוצה ולא כפרטים – משפיע מבחינת פסיכו' חברתית בתופעות כמו IN group FAVORATISMנטייה לתפוס את הקבוצה שלך כטובה יותר מקבוצות אחרות. בחברה שלנו, יש נטייה לגברים לחשוב שהם טובים יותר, אבל גם הנשים חושבות שהגברים טובים יותר. תופעה נוספת היא OUT GROUP HOMOGENITY EFFECTנטייה לתפוס את הקבוצה השניה "כולם אותו דבר". אנחנו נוטים להסיק מסקנות על כל הקבוצה מהתנהגות של פרט אחד. אם אשה לא מצליחה לחנות, אומרים "טוב היא אישה", אבל אם גבר לא מצליח לחנות אומרים "הוא לא יודע לנהוג".

DOING GENDERמגדר הוא לא אוסף של תכונות שיש למישהו וקובע איך הוא יתנהג אלא זה ההתנהגות עצמה. המגדר הוא התוצאה של ההתנהגות ולא להפך. בשביל לבצע גבר צריך להיות דומיננטי, בשביל לבצע אשה צריך לבצע כניעות. הרבה מההבדלים בהתנהגות קשורים לסטטוס ולא למגדר.

מגדר מעצב את הפרט

הפמנת המגדר נקראית זהות מגדרית, וזה חלק מאד חשוב מהזהות של האנשים. אנחנו מפנימים את ההבדלים בין המגדרים כפי שהם באים לידי ביטי בתרבות. ההבנה של זה לא משחררת אותנו מזה. אנחנו מפנימים: תכונות, התנהגויות ותפקידים. כל אחד מפנים במידה אחרת אבל קשה מאד להשתחרר לחלוטין. התכונות הן ערכיות – תכונות נשיות משוייכות לא רק לנשים אלא לכל קבוצה מדוכאת: כניעות פסיביות, חוסר יוזמה, חוסר החלטיות. גם תכונות של ילדים: חוסר בגרות, חולשה. מי שמפנים את התכונות נחשב לבריא נפשית.

בנוסף לזה אנחנו מפנימים את האידיאולוגיה בתומכת במערכת המגדרית, למשל שיש הבדלים בין המינים. נתנו לגברים ולנשים לבצע משימה, ונשים העריכו שצריך לשלם להן פחות, למרות ששופטים עיוורים חשבו שמגיע להם אותו דבר. אם מפנימים את האידיאולוגיה לא מרגישים אפלייה.

מגדר השקוף

למה כדורסל נשים זה ענף ספורט וכדורסל גברים לא?

אנחנו מסמנים את מה שלא גנרי.

השקיפות של המגדר לא מאפשרת לנו לראות את הדומיננטיות שלהם.

הגבר נתפס כניטרלי ואובייקטיבי. לכן גם סטנדרטים שנקבעים ע"פ גברים נחשבים כניטרלים ואובייקטיבים.

מיתוס ההבדלים בין המינים – גרסת הפסיכו' האבולוציונית.

ההבדלים בין המינים הם תוצאה של הלחצים האבולוציונים השונים שנובעים מהאסימטריה ההורית. בגלל שהאשה בהריון ומניקה, יש הנחה שהיא צריכה להמשיך לטפח את הילד עד הבגרות. בגלל שיש להן מעט צאצאים הן יותר סלקטיביות מינית הגברים יצאו לצוד לכן הם יותר אגרסיביים. הסיפור הזה מתאר את הפטריארכיה בתוצאה בלתי נמנעת של הביולוגיה והאבולוציה.

הגישה הפסיכו-ביו היא ניסיון לטעון טענה על טבע האדם בניסיון להצדיק את ההתנהגות שלו ולהניח לה להמשיך.

l גם אם הגישה נכונה זה "לא משנה". נניח שנגלה שהסדר החברתי הקיים טבוע בנו גנטית, האם זה מצדיק אותו מוסרית? האם זה מונע מאיתנו לשנות?

l כל היונקים מתחילים מאותה נק' מוצא של האדם, אבל יש הרבה פתרונות אבולוציוניים. אנחנו לא יודעים איך בני האדם התפתחו ולכן אנחנו רק מספרים סיפורים וזה לא מדעי.

l הסיפור האבולוציוני עצמו מוטה מגדרית, כיוון שהוא מתיחס ללחצים על הזכרים ומניח שהנקבות השתנו בהתאם. למשל, יש הסברים למה הזכרים יותר גבוהים מהנשים אבל לא הסברים למה הנשים יותר נמוכות. בד"כ נותנים יותר ערכיות לפעולות של הגברים (ציד מול ליקוט). יש הנחה שהנשים ממשיכות לגדל את הילדים אחרי ההנקה וזה לא הכרחי.

אין תגובות: